Controleren van EV branden in parkeergarages met Fire Isolator
Het gevaar dat lithium-Ion batterijen, zoals die in elektrische voertuigen (auto’s, E-Scooters en E-bikes) in brand vliegen of exploderen is algemeen bekend. De impact van een EV-brand in een parkeergarage is groot door de hitte en rookontwikkeling en het blijft erg moeilijk om deze branden te blussen. Fire Isolator zal op 22 juni 2023 op de Vexpan Netwerkborrel een presentatie geven met een live demonstratie op de buitenparkeerplaats van Coöperatie Parkeerservice.
[Advertorial van Fire Isolator, Bureau de Groot Volker]

De methoden voor het blussen van een Lithium-Ion batterij vergt dus speciale strategieën, omdat gebruik van alleen water niet werkt. De brand in een EV-voertuig dient volledig en veilig geïsoleerd te worden en gecontroleerd te laten uitbranden voordat het EV-voertuig uit de parkeergarage kan worden gehaald en gedompeld worden in een speciale dompelbak.
Een belangrijk feit bij EV-branden is dat de piektemperaturen van meer dan 1500 graden Celsius kunnen bereiken en er flinke rook ontwikkeling is. Bij voertuigen met een brandstof motor is dit ongeveer 800 graden Celsius.
Om schade aan het gebouw en gevaar voor mensen tot een minimum te beperken is het concept van de Fire isolator het beste resultaat om EV branden te isoleren. Het Fire Isolator Concept bestaat uit 5 elementen. Wanneer deze samen worden gebruikt zal dit de beste resultaten opleveren bij het bestrijden van EV-branden in parkeergarages.

5 elementen Fire Isolator Concept
- Het gebruik van een vuurdeken die bestand is tegen hoge temperaturen.
- Het gebruik van water om de deken luchtdicht te maken met bijgeleverde mistlans of door de aanwezige sprinklers.
- Het gebruik van aerosol units die de chemische kettingreactie in de vlammen onderbreken en dat de zuurstof vervangt.
- Training
- Het gebruik van een warmtebeeld camera om de temperatuur van de brand te controleren is een aanbeveling
Facts Fire Isolator
- Door de brandende EV te bedekken met de Fire Isolator deken daalt de temperatuur van het vuur tot ongeveer 600-800 graden Celsius.
- Door het gebruik van water om de deken luchtdicht af te sluiten in combinatie met de aerosol unit daalt de temperatuur tot ongeveer 200-300 graden Celsius.
- Het Fire Isolator concept is een concept waarmee u de brand kan beheersen en de bijkomende schade tot een minimum kan beperken.
- Wanneer de batterij van de EV-auto aan het opwarmen is, maar nog niet in brand is gevlogen, kan de Fire Isolator branddeken in minder dan 1 minuut over het voertuig getrokken worden zonder gebruikt te maken van persoonlijke beschermingsmiddelen.
- Zodra de EV-auto brandt, moet het Fire isolator concept worden ingezet met persoonlijke beschermingsmiddelen.
- De Fire Isolator branddeken is tot 6 keer herbruikbaar.
- De Fire Isolator wordt opgeborgen in een diefstal veilige opbergunit die meegeleverd wordt.
- De Fire Isolator concept voorkomt dure investeringen van aanpassing sprinklerinstallaties in parkeergarages.
- Bij parkeergarages onder appartementen, ziekenhuizen etc. geeft de Fire Isolator voldoende bescherming om de EV- brand onder controle te houden zonder direct te moeten ontruimen.
Meer informatie
> Neem voor meer informatie contact op met Bureau de Groot Volker
> Meld je aan voor de Netwerkborrel op 22 juni over Brandveiligheid en Parkeergarages
Meer nieuws
ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meerNieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe
Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Lees meerDigitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet
Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.
Lees meerProvincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen
Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.
Lees meerToelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages
Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.