College Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren
Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast. Het eerder voorgestelde strakke invoeringsschema is losgelaten. Dit is te lezen op de site van de gemeente. In februari en maart neemt de raad hierover een besluit.
Aanpassing na inspraak
Het college had in november 2024 een plan gepresenteerd om proactief betaald parkeren in te voeren in wijken waar parkeeroverlast werd verwacht. Hierop kwamen tijdens de inspraakperiode echter veel bezwaren van inwoners binnen die momenteel geen parkeerdruk ervaren in hun wijk. Onder de bezwaren bevond zich een petitie met meer dan 6.000 handtekeningen. Het college heeft daarom besloten het oorspronkelijke voorstel in te trekken.
Flexibel invoeringsbeleid
Met het nieuwe beleid wordt betaald parkeren alleen ingevoerd in wijken zoals Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen als er sprake is van aantoonbare parkeeroverlast en voldaan wordt aan de eisen. Daarbij wordt sneller ingegrepen bij lokale problemen, zoals bij appartementencomplexen. Zo blijft het beleid flexibel en gericht op het zoveel mogelijk behartigen van de belangen van inwoners, ondernemers en bezoekers.
Nieuwe maatregelen en verbeteringen
Het toekomstige parkeerbeleid biedt ook ruimte voor verbetering van vergunningen, zoals gratis vergunningen voor Amstelveenpas-houders en aangepaste regelingen voor mantelzorgers en dienstverlenende beroepsgroepen. Daarnaast zal lokale parkeeroverlast sneller aangepakt kunnen worden en wordt het mogelijk om bij overlast betaald parkeren uit te breiden naar ’s avonds en zaterdagen. 2 keer per jaar worden parkeermetingen uitgevoerd, die dit proces moeten ondersteunen.
Meer informatie
> Lees verder
Meer nieuws
Bescherming tegen schadelijke microben door gerichte hygiëne
Door de huidige coronasituatie is hygiëne nog nooit zo actueel geweest, met bijzondere aandacht voor een frequent schoonmaak en, uiteraard, handdesinfectie. Hoe worden en blijven onze parkeergarages
Lees meerSamenwerking Q-Park en INretail voor veilig winkelbezoek
INretail en Q-Park gaan samenwerken en veilig winkelen vanaf 28 april zo effectief mogelijk organiseren met extra aantrekkelijke parkeertarieven in de daluren.
Lees meerParkeren door een ruimtelijke bril bezien
De coronamaatregelen hebben laten zien hoe het kan zijn, een bereikbare stad. Om deze bereikbaarheid vast te houden is het zaak om het parkeervraagstuk eerder en beter beet te pakken.
Lees meerScanauto’s rechtvaardige parkeerhandhaving
Recent verschenen er berichten in de media over het onterecht automatisch uitschrijven van fiscale parkeerboetes (naheffingsaanslagen) door scanauto’s. Hoe zit het nu werkelijk?
Lees meerRegionale parkeerstrategie Utrecht
Een parkeerstrategie voor regio Utrecht uitwerken; het is één van de projecten binnen programma U Ned. De uitdaging? Het instrument ‘parkeren’ zodanig inzetten dat opgaven rondom mobiliteit en verstedelijking
Lees meerGemeentelijk parkeren achter de slagboom
Mag een gemeente zelf bepalen wat de parkeerkosten zijn bij een met een slagboom afsluitbare parkeergarage, die zij zelf beheert? Die vraag was aan de orde in de gemeente Veenendaal.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.