Renovatie jaren 80-parkeergarage Cityplaza in Nieuwegein
Begin 2021 heeft de gemeente Nieuwegein samen met Wereldhave een grote renovatie laten uitvoeren in de 770 parkeerplaatsen tellende parkeergarage onder het overdekte winkelcentrum Cityplaza. Aan de hand van een vijftal voor-en-na beelden kan deze renovatie als inspiratie dienen voor de vele nog niet gerenoveerde jaren 80-parkeergarages in het land.
[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-4. | Tekst Tjeerd Velders]
De parkeergarage, geopend in 1983, was ingericht als 24/7 vrij toegankelijk openbaar parkeerterrein in de vorm van een zogeheten ‘halfverdiept maaiveld’. De ontwerprichtlijnen voor de fysieke inrichting, gekoppeld aan de maatvoering van de voertuigen van destijds, resulteerden in een relatief lage parkeergarage met een vrij compacte parkeervakindeling. Samen met de vele leidingen aan het plafond van/naar de winkels, oogde de parkeergarage de eerste 25 jaar van haar leven krap en onoverzichtelijk. In 2007 werd de parkeergarage ingericht als dagelijks beheerde parkeergarage met betaald parkeren. Naast de uitrol van een huisstijl voor alle openbare parkeergarages zijn er toen hekken geplaatst en kunstwanden gerealiseerd. Maar het bleef er krap en onoverzichtelijk. Sinds de laatste renovatie is dit verleden tijd. De parkeergarage oogt nu ruim en overzichtelijk. Aan de hand van een vijftal voor-en-na beelden kan deze renovatie als inspiratie dienen voor de vele nog niet gerenoveerde jaren 80-parkeergarages in het land.
Foto 1
De eerst foto toont het oude portaal. Robuust uitgevoerd in rvs, wat snel vervuilde. De forse hoogtebalk schrikt af en maakte dat het geheel niet aansloot bij het concept van gastvrij parkeren.
Foto 2
Het nieuwe portaal is nog steeds robuust. Maar het rvs is niet meer en de positie is zo gekozen dat deze naadloos opgaat om de entree. De nieuwe huisstijl van Wereldhave en het bijbehorende wayfinding-concept zijn prominent geplaatst. De belangrijkste elementen van het portaal worden praktisch verlicht dankzij geïntegreerde ledverlichting.
Foto 3
Een entree naar een parkeergarage moet vooral functioneel zijn. Maar ook uitnodigend. En dat was het donkere gat waarin de tapis roulant verdween vooral niet.
Foto 4
Deze foto van het eindresultaat geeft in eerste instantie weinig verandering prijs. Wie echter langer kijkt ziet wel degelijk de wijzigingen zoals de oude gammele vouwdeur die vervangen is door een rolluik met houten omlijsting met daarop de nieuwe huisstijl/wayfinding. Opvallend is verder dat de nieuwe verlichting de tapis roulant heeft getransformeer in een aantrekkelijk verlichte tunnel.
Foto 5
Dezelfde entree als op de vorige foto, maar dan beneden. Eenmaal beneden blijkt het zeker niet donker te zijn. Maar de uitstraling laat te wensen over.
Foto 6
En toen was er kleur… En niet alleen rondom de betaalautomaat en het stijgpunt. Want als één van de belangrijkste dragers van de renovatie werd gezocht naar het creëren van een beleving waarbij de verschillende garagedelen in één oogopslag als afzonderlijk ruimtes herkenbaar zouden zijn. Onbewust onthoudt men de kleur. Onder begeleiding van MH1 architecten en het ontwerp- en adviesbureau Mijksenaar heeft dat geleid tot een herkenbaar resultaat.
Foto 7
Ten tijde dat de kunstwanden werden geplaatst, was er in de gemeente Nieuwegein een zogeheten 1 procent regeling van toepassing waarbij 1 procent van de investeringen in projecten in de openbare ruimte moest worden uitgegeven aan kunst. Zo ook in de parkeergarage. Kreten als Vroom! Boom! en Ho! sierden de wanden. Toen erg fraai maar het vloekte domweg bij de nieuwe kleurrijke uitstraling die moest worden uitgerold. De oude kunstwanden zijn netjes opgeslagen om in de toekomst mogelijk nog elders dienst te doen.
Foto 8
Over licht gesproken… een mix van associaties in combinatie met de kleur van het betreffende parkeergaragedeel maakt het allemaal super vind- en herkenbaar. Zowel voor oud als voor jong…
Foto 9
De foto toont het ‘typische’ beeld van een jaren 80-parkeergarage. Het behoeft weinig toelichting. De gegronde sprinklerbuizen zijn later toegevoegd, toen er boven dit deel van de parkeergarage een uitbreiding van het winkelareaal werd gerealiseerd.
Foto 10
De laatste foto met misschien wel het meest kenmerkende element van de renovatie. Een andere belangrijke drager van de renovatie was namelijk de zoektocht naar het creëren van meer ruimte. Fysiek kon dit alleen als de parkeerplaatsen groter zouden worden. Maar dat zou ten koste gaan van de parkeercapaciteit. Een ‘no go’. Met het toevoegen van ledverlichting, in combinatie met een hele lichte kleurstelling van wanden en plafonds (inclusief alles wat eraan bevestigd is) is het gelukt om de parkeergarage groter te laten lijken. En tegelijkertijd ruim en overzichtelijk.
Tekst en beeld: Tjeerd Velders, parkeermanager Gemeente Nieuwegein
Bekijk meer artikelen
Politie waarschuwt voor valse QR-codestickers op parkeerautomaten
Criminelen hebben een nieuwe manier bedacht om geld af te troggelen bij nietsvermoedende parkeerders. Politie en gemeenten waarschuwen voor valse QR-codestickers op parkeerautomaten. RTL Nieuws besteedt er uitgebreid aandacht aan.
Lees meerTussentijdse waarschuwing voor parkeergarage Nieuwegein
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft tijdens het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein een tussentijdse waarschuwing afgegeven.
Lees meerSpraakverstaanbaarheid in NEN 2575-2:2012
Er is in de markt veel discussie over de eisen aan spraakverstaanbaarheid van ontruimingsalarminstallaties, zoals in parkeergarages. De eisen aan spraakverstaanbaarheid gelden voor de ‘gesproken woord’ ontruimingsalarminstallaties.
Lees meerDekfordt Parking Funds verkoopt parkeergarage Museum Centrum Groningen aan Interparking Nederland
Dekfordt, specialist op het gebied van vastgoed in parkeergarages, heeft parkeergarage Museum Centrum in Groningen verkocht. Het betreft de allereerste garage uit hun portefeuille waarbij private investeerders hun investering verzilveren.
Lees meerOff-street parkeren zonder slagbomen
Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.
Lees meerExtreme neerslag: waterschade in parkeergarages te voorkomen of te beperken?
De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar veiligheidsrisico’s rond wateroverlast. Ook parkeerkelders en parkeergarages hebben hiermee te maken. Wie is verantwoordelijk? Wie betaalt de schade? En wat valt er (preventief) aan te doen?
Lees meer