Betaald parkeren P+R Breukelen
Op 14 mei 2024 heeft Gedeputeerde Staten besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.
Station Breukelen groeit uit zijn jasje, het aantal reizigers stijgt. Het is voor veel reizigers een belangrijk overstappunt langs de A2 van auto op de trein naar Amsterdam of Utrecht.
P+R Breukelen biedt ruim 850 parkeerplaatsen om snel en comfortabel over te stappen van auto op het openbaar vervoer. Deze P+R is bedoeld voor automobilisten, in het bijzonder forensen, die de overstap op het openbaar vervoer willen maken. Op die manier draagt P+R Breukelen bij aan het afremmen van de toenemende druk op het regionale en landelijke wegennet. Betaald parkeren zal naar verwachting na de zomer 2024 worden ingevoerd.
Waarom betaald parkeren?
Betaald parkeren ontmoedigt het langparkeren door Schiphol-reizigers, carpoolers, werknemers en bezoekers uit de omgeving, en moedigt duurzame andere keuzes voor de auto aan. Als het aantal foutparkeerders afneemt, krijgen automobilisten die geen redelijk reisalternatief hebben meer ruimte om te parkeren. Ook neemt de drukte op de wegen niet toe. Mensen uit de omgeving kunnen de auto vaker thuis laten staan, en met de fiets of bus naar station Breukelen komen.
Weerstand, ook van gemeente
Tegen het plan van de provincie ontstond veel weerstand. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen het idee. Wethouder Hans van den Akker noemde het idee eerder een “onbegrijpelijke maatregel waardoor mensen de trein laten staan”. Ook lokale ondernemers vinden het plan niks. Toch werd het voorstel op 26 juni 2024 door de Provinciale Staten goedgekeurd.
Het provinciebestuur ging voor de stemming al gelijk aan de slag met het plan. De slagbomen staan er al, maar de automaten zijn nog wel ingepakt in zwart plastic.
Meer informatie
> Provincie Utrecht
> RTV Utrecht
Meer nieuws
Hoe ver willen voetgangers lopen?
Bij vrijwel iedere verplaatsing wordt (een deel van de afstand) gelopen. Daarbij speelt in veel gevallen de vraag welke loopafstanden mensen bereid zijn om te lopen. Daarbij blijkt het verplaatsingsmotief een belangrijke indicator
Lees meerHoe koop je een parkeergarage?
De hoeveelheid keuzes die de kwaliteit, en de kosten, van een parkeergarage bepalen is enorm. Voor gebiedseigenaren die behoefte hebben aan ‘een’ parkeergarage, stapelen de (tegen)vragen zich dan ook snel op.
Lees meerDe digitale Gehandicaptenparkeerkaart
Al geruime tijd wordt er door de gebruikers van de Gehandicaptenparkeerkaart, kortweg GPK, gevraagd om inzicht in het parkeerregime van gemeenten. Door de verscheidenheid aan regelingen
Lees meerIntentieverklaring gemeenten digitale GPK
Het SHPV (Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten) is samen met een groot aantal gemeenten het project Digitale GPK gestart om parkeren voor mensen met een beperking beter te regelen.
Lees meerLight as a Service: de toekomst voor gemeenten?
Koopt u nog lampen of koopt u licht? De gemeente Nieuwegein heeft de sprong genomen. De parkeergarage Cityplaza in het centrum van de dit jaar jubilerende stad heeft sinds kort een ‘abonnement’ op licht.
Lees meerIn aantocht: NEN 8026 waardegestuurd vastgoedbeheer
De NEN-normcommissie ‘Beleidsmatig kader beheer gebouwde omgeving’ komt met een nieuwe NEN-norm: NEN 8026. Deze norm biedt organisaties houvast hun vastgoed
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.