Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen. Daarbij keek het ook naar de rollen die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan innemen bij autoluw gemeentebeleid.
De aanpak van deze gemeenten richt zich op doelen van een brede welvaart, zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, en gezondheid. Denk aan het verbeteren van de leefomgeving, het stimuleren van lopen en fietsen, het verduurzamen van mobiliteit of het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Maar waar loop je als gemeente tegenaan in de transitie naar autoluwe binnensteden en gebiedsontwikkelingen met ‘minimale parkeernormen’? De vier verschillende gemeenten Ede, Delft, Utrecht en Zwolle en projectontwikkelaar BAM delen hun ervaringen tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres van 12 oktober. Dit panelgesprek is onder leiding van Meindert Schut, dagvoorzitter en radiopresentator BNR.
Meer informatie
> Info over Vexpan Nationaal Parkeercongres
> Download ‘Brochure en Achtergrondrapport – Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen’
Meer nieuws
7 basisregels om aan de eisen voor noodverlichting te voldoen
Net als voor veel andere locaties waar veel mensen komen, geldt ook voor parkeergarages dat noodverlichting verplicht is. We zetten een aantal basisregels voor noodverlichting op een rij.
Lees meer90% van de publieke parkeerdata op orde
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft na een looptijd van vijf jaar 90% van de publieke parkeerdata op orde gekregen. De samenwerking tussen het Ministerie en SHPV leidde tot betere parkeerinformatie.
Lees meerRaad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen
De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december 2023 met een aantal aanpassingen aan het beleid.
Lees meerHet belang van een goede definitie voor deelmobiliteit voor gemeenten
Dit artikel richt zich op betekenis van een geschikte definitie voor deelmobiliteit voor deelmobiliteitsbeleid van decentrale overheden.
Lees meerDefinitie deelmobiliteit, een uitdaging voor beleidsmakers
Op dit moment bestaat er zowel in de maatschappij alsook in de wetenschap nog geen overeenstemming over een definitie van deelmobiliteit.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Fenny Waalkens
Parkeren wordt vaak als ‘negatief’ gezien: te weinig, te duur, niet goed geregeld … Ik wil juist het tegenovergestelde laten zien, dat parkeren iets toevoegt aan de klantbeleving.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.