Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen. Daarbij keek het ook naar de rollen die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan innemen bij autoluw gemeentebeleid.
De aanpak van deze gemeenten richt zich op doelen van een brede welvaart, zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, en gezondheid. Denk aan het verbeteren van de leefomgeving, het stimuleren van lopen en fietsen, het verduurzamen van mobiliteit of het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Maar waar loop je als gemeente tegenaan in de transitie naar autoluwe binnensteden en gebiedsontwikkelingen met ‘minimale parkeernormen’? De vier verschillende gemeenten Ede, Delft, Utrecht en Zwolle en projectontwikkelaar BAM delen hun ervaringen tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres van 12 oktober. Dit panelgesprek is onder leiding van Meindert Schut, dagvoorzitter en radiopresentator BNR.
Meer informatie
> Info over Vexpan Nationaal Parkeercongres
> Download ‘Brochure en Achtergrondrapport – Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen’
Meer nieuws
Vexpan in RTL Nieuws
RTL Nieuws bericht: 'Auto's in Europa zijn steeds breder, maar daar zijn de (smalle) straten en parkeerplaatsen niet op berekend.' Vexpan bestuurslid Peter Dingemans werkt mee aan het nieuwsitem.
Lees meerAantal parkeerplaatsen voor bezoekers bij woningen overgedimensioneerd
Is het gebruikelijke kengetal voor bezoekersparkeren van 0,3 parkeerplaatsen per woning nog wel actueel?
Lees meer'Flexibele parkeerplek is antwoord op autostroom'
Het aantal auto's in Nederland bereikt een recordhoogte. Hoe houden gemeenten de stad leefbaar en bereikbaar? Walther Ploos van Amstel reageert in Binnenlands Bestuur.
Lees meerParkeren onderwerp nieuwjaarstoespraken burgemeesters
Rondom het invoeren van nieuw parkeerbeleid organiseert de gemeente Haarlem een parkeerreferendum. In Amersfoort vond dit al plaats. Het is dan ook niet gek dat parkeren wordt aangehaald in de nieuwjaarstoespraken van de burgemeesters.
Lees meer7 basisregels om aan de eisen voor noodverlichting te voldoen
Net als voor veel andere locaties waar veel mensen komen, geldt ook voor parkeergarages dat noodverlichting verplicht is. We zetten een aantal basisregels voor noodverlichting op een rij.
Lees meer90% van de publieke parkeerdata op orde
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft na een looptijd van vijf jaar 90% van de publieke parkeerdata op orde gekregen. De samenwerking tussen het Ministerie en SHPV leidde tot betere parkeerinformatie.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.