Alkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet
Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. Slechts 66 procent koopt een (digitaal) kaartje. De gemeente heeft berekend dat zij hierdoor vorig jaar 1,9 miljoen misliep. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen. Toch hebben Alkmaarders met bijvoorbeeld een invalidenkaart vraagtekens bij deze scanauto.
“In Alkmaar betaalt één op de drie automobilisten niet”, concludeert de gemeente. “Dat percentage blijkt uit scans die continue door handhavers worden gemaakt”, licht een gemeentewoordvoerder toe. De inkomsten voor straatparkeren bedroegen in 2023 iets meer dan 3,8 miljoen euro.
Augustus testmaand
“Dit betekent dat er tussen de 1,3 en 1,9 miljoen euro parkeerbelasting niet wordt betaald. Dit zijn niet allemaal wanbetalers, maar ook mensen die te laat terug zijn bij hun auto. Het doel is de betalingsbereidheid volgend jaar te verhogen naar 85 procent.”
Om dat te bereiken wordt een scanauto ingezet. Deze controlewagens rijden onder meer al in Amsterdam, Hoorn, Haarlem en Zaanstad rond. De Alkmaarse elektrische scanauto maakt deze maand haar eerste testrondes en zal vanaf 1 september echt aan het werk gaan.
“Het doel van de scanauto is dat iedereen netjes voor parkeren betaalt en dat er genoeg vrije parkeerplekken zijn. Met de inzet van een scanauto kunnen we beter en vaker optreden tegen automobilisten die geen parkeergeld betalen”, aldus wethouder Christiaan Peetoom.
Maar de parkeercontroleur blijft, omdat er volgens de gemeente ook automobilisten zijn die een papieren vergunning achter de voorruit hebben, zoals de gehandicaptenparkeerkaart en de papieren bezoekersvergunning. De scanauto kan dat niet zien en die kentekens krijgen een fysieke nacontrole.
Meer informatie
> Bron: NH Nieuws
> Lees ook: Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024
Meer nieuws
Samenwerkingsovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur vernieuwd
Staatssecretaris Vivianne Heijnen, gedeputeerden, wethouders en netbeheerders hebben de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst voor de regionale uitrol van laadpunten voor elektrische auto's vernieuwd.
Lees meerTe brede auto’s en te smalle parkeervakken
Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF beveelt aan om parkeervakken breder te maken. Aanleiding daartoe is de toegenomen breedte van auto’s en het toenemend aantal conflicten over parkeren.
Lees meerBehoefte aan betaalbare parkeergarage om de hoek
Hoe denkt Nederland over parkeren op straat en in garages? EasyPark deed onderzoek. Automobilisten willen best parkeren in garages, maar vinden kosten te hoog.
Lees meerAbel Sensors nieuw lid Vexpan
Vexpan heet Abel Sensors welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. Dit technologisch ontwikkelbedrijf in Delft maakt realtime dataoplossingen door toepassing van slimme sensoren.
Lees meerVoorbereiden op Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen
Bouwend Nederland licht de belangrijkste informatie over de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen kort en krachtig toe op hun site, inclusief een animatievideo. Wkb gaat vooralsnog in op 1 januari 2024.
Lees meerHC PS nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan HC PS van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. HC PS is specialist op het gebied van parkeergarage ventilatiesystemen en gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren en onderhouden van (brand)veiligheidssystemen voor toepassing in parkeergarages en trappenhuizen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.