Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024
Uit onderzoek is gebleken dat één op de drie automobilisten niet betaalt voor het parkeren. Om dat aantal naar beneden te brengen, zet Alkmaar vanaf 1 september een elektrische scanauto in. In augustus start Alkmaar met een testfase van de scanauto. De scanauto kan per dag meer controles uitvoeren dan een parkeercontroleur kan doen.
Testfase met scanauto tegen fout parkeren
De scanauto maakt vanaf augustus testrondes in Alkmaar. De testfase is om te kijken of het systeem van de scanauto werkt. En of bijvoorbeeld alle digitale routekaarten kloppen. De routekaarten geven informatie over de vergunninghouders gebieden en de betaald parkeren gebieden. Daardoor weet de scanauto waar iemand wel of niet mag parkeren. Ook worden de camera’s, het systeem met de kaarten en de koppeling tussen beide goed getest. De gemaakte scans worden automatisch weer verwijderd. Vanaf september wordt de scanauto ingezet.
Wethouder mobiliteit, Christiaan Peetoom, over de scanauto: “Het doel van de scanauto is dat iedereen netjes voor parkeren betaalt en dat er genoeg vrije parkeerplekken zijn. Met de inzet van een scanauto kunnen we beter en vaker optreden tegen automobilisten die geen parkeergeld betalen.”
Meer informatie
> Lees verder, Bron: Regioonline.nl
Meer nieuws
Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.