Aanscherping sprinklereisen voor parkeergarages onder woongebouwen
Sinds de aanscherping van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) zijn sprinklerinstallaties wettelijk aangeschreven voor parkeergarages onder woongebouwen bij het overschrijden van specifieke afmetingen. In dit artikel beschrijft Kirsten Verhoeven haar onderzoek naar de mogelijkheid deze parkeergarages te beveiligen met andere uitgangspunten dan standaard is aangehouden in het sprinklervoorschrift. En hoe werkt deze theorie dan in de praktijk?
Met het ingaan van het Bbl in januari 2024 zijn de sprinklerinstallaties wettelijk aangeschreven voor onder andere parkeergarages die groter zijn dan 1.000 m², gelegen onder woongebouwen hoger dan 13 meter. Om er zeker van te zijn dat de vereiste sprinklerinstallatie de gewenste kwaliteit heeft, moet deze beschikken over een geldig inspectiecertificaat. Dit betekent dat deze moet worden uitgevoerd volgens een sprinklervoorschrift. De mate van overschrijding van deze grenswaarden heeft geen invloed op de mate van beveiliging. Een parkeergarage van 1.100 m² onder een klein appartementencomplex moet vanuit het sprinklervoorschrift worden uitgevoerd met dezelfde uitgangspunten als een parkeergarage van bijvoorbeeld 11.000 m² onder een groot appartementencomplex. Terwijl de risico’s bij brand heel anders kunnen zijn.
Onderzoekskader
Bij de parkeergarages met een beperkte overschrijding is de mate van beveiliging daardoor wellicht zwaarder dan nodig om de risico’s te dekken. Voor gebouwen waarbij de risico’s zo uit elkaar liggen, is het bepalen van een alternatieve manier van beveiligen erg lastig. Naast de minimale grenswaarden uit het Bbl, is in het onderzoek rekening gehouden met een kader met maximale grenswaarden om de mate van risicospreiding beperkt te houden. Het bepalen van de alternatieve manier van beveiligen is gebaseerd op het onderzoekskader.
Voor de maximale grenswaarden geldt dat de parkeergarage een maximale oppervlakte van 2.500 m² mag hebben en dat het gebouw niet hoger mag zijn dan 20 meter. Waarbij er in de parkeergarage geen (semi) automatisch parkeersysteem aanwezig is en er geen directe verbinding aanwezig is met de woonfunctie. Om binnen het onderzoekskader de minst gunstige situatie te onderzoeken, is er gekeken naar besloten parkeergarages. In een besloten parkeergarage zal de temperatuur namelijk sneller stijgen en de rook heeft minder de kans om naar buiten te stromen.
Meer informatie
> Lees verder op Brandveilig.com
Meer nieuws
Onderzoek in De Telegraaf: daling drukte koopavond
Er is een onderzoek uitgevoerd naar de drukte van de koopavond op donderdag en op vrijdag. De daling wordt ook betrokken bij het opstellen van de nieuwe kencijfers door het CROW.
Lees meerWereldhave nieuw lid Vexpan
Vexpan heet Wereldhave welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. Wereldhave is een beursgenoteerd bedrijf met een sterke focus op winkelcentra.
Lees meerEvolutie van Verkeersinformatie: Real Time Traffic Information (RTTI) Sleutel tot Slimme Mobiliteit
Op 1 januari 2025 gaat de herziene Europese RTTI-verordening (Real-Time Traffic Information) in.
Lees meerGeen toekomst meer voor personenauto's op waterstof
Het doek lijkt definitief te vallen voor de personenauto op waterstof. Zelfs de grootste ambassadeur Toyota verlegt zijn koers naar bestelauto’s, vrachtauto's en bussen. Zo is te lezen in het AD.
Lees meerSamenwerkingsovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur vernieuwd
Staatssecretaris Vivianne Heijnen, gedeputeerden, wethouders en netbeheerders hebben de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst voor de regionale uitrol van laadpunten voor elektrische auto's vernieuwd.
Lees meerTe brede auto’s en te smalle parkeervakken
Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF beveelt aan om parkeervakken breder te maken. Aanleiding daartoe is de toegenomen breedte van auto’s en het toenemend aantal conflicten over parkeren.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.