Aan buitenlandse verkeersboete ontsnap je niet meer

Gepubliceerd op: 27 juli 2023

Als het van de Europese Commissie afhangt, worden verkeersovertredingen in het buitenland straks vaker vervolgd. Zo zou je ook voor fout parkeren of een gevaarlijk inhaalmanoeuvre een buitenlandse boete kunnen krijgen.

 

Wie in Frankrijk of Nederland met de auto een snelheidsovertreding begaat, weet intussen dat er geen ontsnappen meer is aan die buitenlandse boete. Dat is het gevolg van de Europese Cross-Border Enforcement-richtlijn. Die richtlijn uit 2015 zorgt ervoor dat elke EU-lidstaat een burger van een andere Europese lidstaat, die op haar grondgebied een verkeersovertreding beging, kan opsporen én vervolgen.

 

Europa wil die richtlijn nu verder aanscherpen, door de lijst van verkeersovertredingen waarop die Cross Border-richtlijn van toepassing is, fors uit te breiden. “De richtlijn is vandaag van toepassing op acht verkeersovertredingen: te snel rijden, het rode licht negeren, onder invloed van alcohol of drugs rijden, geen gordel of helm dragen, gsm’en achter het stuur, op een bus- of de pechstrook rijden, of je kleine kinderen niet goed vastgeklikt hebben in de auto”, zegt VIAS-woordvoerder Stef Willems.

“Wij hebben als Belgisch verkeersveiligheidsinstituut positief geadviseerd op de vraag van Europa om die lijst van overtredingen fors uit te breiden.”

 

Lees het volledige artikel van Werner Rommers op Nieuwsblad.be

 

 

Zie ook deze informatie op de website van de Rijksoverheid

Tags

Europese Cross-Border Enforcement-richtlijn buitenland boete overtredingen

Meer nieuws

Hoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden

De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer

Beter passende parkeer­normen voor woningen

In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.

Lees meer

Parkeren doet ertoe!

Hoe kunnen we parkeermanagement nauwer aansluiten aan het stedelijk mobiliteitsbeleid? Die vraag behandelt het Europees onderzoeksproject Park4SUMP

Lees meer

Bewustzijn creëren voor stedelijke toegangsregels

Stel je een stad voor met veel minder voertuigen dan vandaag, met alleen de meest noodzakelijke en milieuvriendelijke. Dit vergt echter een betere toepassing van de toegangsregels voor voertuigen in de stad (UVARs).

Lees meer

De afmetingen van een parkeervak

De functionele eisen en prestatie-eisen waaraan parkeerterreinen, parkeergarages en stallingsgarages moeten voldoen, zijn vastgelegd in de Nederlandse norm NEN-2443,

Lees meer
1 43 44 45 46 47 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief