90% van de publieke parkeerdata op orde

Gepubliceerd op: 21 december 2023

Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft na een looptijd van vijf jaar negentig procent van de publieke parkeerdata op orde gekregen. De samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Service Huis Parkeren en Verblijven (SHPV) leidde tot betere parkeerinformatie, inzicht in de omvang en kwaliteit van parkeerfaciliteiten en gestandaardiseerde parkeerdata.

 

De inspanningen dragen bij aan een vermindering van zoekverkeer, een verdere ontwikkeling van navigatiediensten en een efficiënter gebruik van de openbare ruimte. Het Programma is in 2019 opgericht met als doel de kwaliteit en toegankelijkheid van parkeerinformatie te verbeteren. De belangrijkste resultaten op een rijtje:

1. Betere parkeerinformatie:
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft informatie over parkeerterreinen verzameld, gecontroleerd en beschikbaar gesteld. Het gaat over meer dan 9000 parkeergebieden en -zones, ruim 500+ P+R terreinen en/of carpoolplaatsen en meer dan 1500 parkeergarages en -terreinen. Automobilisten die gebruik maken van navigatiediensten kunnen hiermee sneller en efficiënter parkeerplaatsen vinden, waardoor onnodig rondrijden wordt geminimaliseerd. Dit kan leiden tot een verbetering van de verkeersdoorstroming, en daarmee tot een reductie van uitstoot, waardoor steden duurzamer en leefbaarder worden.

 

2. Ondersteuning voor de ontwikkeling van navigatiediensten:
Door parkeerdata gestandaardiseerd beschikbaar te stellen, kunnen ontwikkelaars nieuwe oplossingen creëren die de algehele mobiliteitservaring kunnen verbeteren. Navigatiediensten kunnen de parkeerdiensten opnemen in hun reisadvies, en reizigers direct naar een parkeerplek begeleiden.

 

3. Ondersteuning van beleid voor Openbare Ruimte:
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata biedt inzicht in de omvang, gebruik en kwaliteit van parkeerfaciliteiten. Steden kunnen deze informatie gebruiken bij hun beleid om de leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren.

 

4. Digitaliseringsopgave 2023:
De samenwerkende overheden hebben zichzelf vanaf 2018 geleden een doel gesteld: vijftien data items in het mobiliteitsveld moesten eind 2023 voor 90% actueel beschikbaar zijn. Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft voldaan aan deze digitaliseringsopgave voor wat betreft de parkeerdata. Door parkeerdata te standaardiseren en digitaal beter en completer beschikbaar te maken wordt bijgedragen aan de digitale transformatie binnen de publieke sector. De medeoverheden hebben hieraan hun bijdrage geleverd.

 

Beheer
Het beheer van de parkeerdata is in handen van de Rijksdienst Wegverkeer, de RDW. Zij stellen de data beschikbaar via het open data portaal. De data wordt ook ontsloten op het Nationaal Toegangspunt Mobilliteitsdata. Het beheer op mutaties ligt in handen van SHPV en is hiermee ook structureel geborgd.

 

Meer informatie

> Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 is teruggeblikt op het programma
> RDW
> SHPV
> Ministerie Infrastructuur en Waterstaat

 

Tags

parkeerdata parkeerfaciliteiten navigatiediensten

Meer nieuws

Hoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden

De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer

Beter passende parkeer­normen voor woningen

In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.

Lees meer

Parkeren doet ertoe!

Hoe kunnen we parkeermanagement nauwer aansluiten aan het stedelijk mobiliteitsbeleid? Die vraag behandelt het Europees onderzoeksproject Park4SUMP

Lees meer

Bewustzijn creëren voor stedelijke toegangsregels

Stel je een stad voor met veel minder voertuigen dan vandaag, met alleen de meest noodzakelijke en milieuvriendelijke. Dit vergt echter een betere toepassing van de toegangsregels voor voertuigen in de stad (UVARs).

Lees meer

De afmetingen van een parkeervak

De functionele eisen en prestatie-eisen waaraan parkeerterreinen, parkeergarages en stallingsgarages moeten voldoen, zijn vastgelegd in de Nederlandse norm NEN-2443,

Lees meer
1 43 44 45 46 47 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief