Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid

In december 2024 publiceerde Vexpansie het artikel “Wegslepen auto’s wezenlijk onderdeel parkeerregulering“, waarin het afslepen van voertuigen centraal stond. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s die tot ergernis leiden. De redactie van Vexpansie neemt waar dat gemeentelijk beleid vaak onduidelijk is. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om?

 

Van de redactie Vexpansie  | Jitze Rinsma, Rinsma Parkeeradvies 

 

Weesauto’s zijn voertuigen die niet meer kunnen rijden en waarvan soms de eigenaar niet te achterhalen is. In veel steden en dorpen leiden geparkeerd staande weesauto’s tot klein leed. Deze auto’s leggen beslag op schaarse parkeerruimte, bewoners ergeren zich er aan en soms duurt het lang voor dat de auto wordt afgesleept. Dat bleek uit een bericht in de regionale media vorig jaar: “Dit is waarom Enschede niet kan optreden tegen spookauto’s”.

 

Het bleek niet eenvoudig om een beeld te krijgen hoe gemeenten er mee omgaan en wat de omvang is. Op websites van gemeenten staat er vaak geen informatie over en ook niet wat belanghebbenden/burgers staat te doen als zij een weesauto aantreffen. Een burger die deze wil melden kan de gemeente bellen of bij de gemeente een melding openbare ruimte doen.

 

Wat is een weesauto?
‘In Amsterdam wordt ook wel de term spookauto gebruikt. Het gaat daarbij om achtergelaten auto’s. Soms zonder bekende of te achterhalen kentekenhouder.’

 

Wat is het beleid van gemeente Amsterdam?
‘Als het gaat over een betaald parkeren plek dan wordt, als er voor een voertuig niet wordt betaald, na 5 naheffingsaanslagen door de scanauto een wielklem aangebracht. Als dan na 24 uur niet is betaald, wordt de auto weggesleept.’

 

‘Bij een plek waar een auto fout geparkeerd staat, kan die bij hinder al direct worden weggesleept.
Staat een auto legaal geparkeerd op een plek waarvoor geen parkeerbelasting betaald hoeft te worden, dan kan er vaak pas worden opgetreden als de auto als wrak kan worden aangemerkt. Ook dan kan een auto worden weggesleept.’

 

Als een burger een melding doet, welke acties volgen dan?
‘Als het gaat om een legaal geparkeerde auto gaan we in drie maanden twee keer langs. Als het een wrak is dat we kunnen wegslepen, wordt eerst de eigenaar achterhaald en per brief geïnformeerd dat we het voornemen hebben om de auto weg te slepen.’

 

Wanneer na melding wordt de auto weggesleept als deze niet door de eigenaar is weggehaald?
‘Na informeren van de eigenaar dat de auto als wrak wordt beschouwd, kan, als de eigenaar zelf geen maatregelen treft, de auto binnen een aantal dagen worden weggesleept.’

 

Wordt er voor wegslepen een procesverbaal opgemaakt?
‘Ja, bestuursdwang.’

 

‘Hoe lang blijft de auto in opslag?’
‘Normaal 13 weken. Maar als een voertuig echt een wrak is met heel lage waarde en deze vernietigd wordt, 2 weken.’

 

Wordt de waarde altijd getaxeerd?
‘Ja.’

 

Wanneer wordt de auto vernietigd of verkocht?
‘Als de waarde erg laag is wordt deze vernietigd. Anders verkocht.’

 

Welke informatie hebben jullie op de website over hoe gemeld moet worden en hoe de eigenaar de auto terug kan krijgen?
‘Melden kan op de website via ‘Melding openbare ruimte en overlast’ of telefonisch via 14020.
Na het wegslepen wordt de eigenaar binnen 5 werkdagen per brief hierover geïnformeerd.’

 

Over hoeveel spookauto’s gaat het per jaar en welke kosten zijn daar onder aftrek van opbrengsten mee gemoeid?
‘Circa 500.’

 

Neemt het aantal spookauto’s de laatste jaren toe?
‘Nee.’

 

Meer informatie
> Gemeente Amsterdam, lid van Vexpan en Commissie Gemeenten
> Vragen naar aanleiding van dit artikel? Stuur ons een mail: Info@vexpan.nl

Tags

weesauto's spookauto's beleid

Bekijk meer artikelen

Parkeernormen voor sociale woningbouw vaak te hoog en ‘niet-passend’

Nog steeds zijn parkeeernormen vaak 1-op-1 gebaseerd op landelijke parkeerkencijfers, terwijl er tussen provincies (en zelfs tussen gemeenten met een gelijke stedelijkheidsgraad binnen dezelfde provincie) grote verschillen zijn in autobezit.

Lees meer

Ook Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning

De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.

Lees meer

Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

Ruim vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben. Met name de milieu-impact van autorijden wordt hiervoor als argument aangehaald.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer

Gemeente Amsterdam peilt de markt voor kantoorruimte, woningbouw en parkeren

De gemeente Amsterdam is  op zoek naar informatie over het combineren van woningen en kantoorruimte op 2 kavels op het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord. Met deze informatie willen ze de toekomstige plannen scherper formuleren met het oog op gemeentelijke tenders.

Lees meer

Q-Park Student Award

Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”. In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.

Lees meer
1 26 27 28 29 30 53