Sensortechnologie helpt senioren
Op de Vexpan nieuwjaarsbijeenkomst reageerde Pieter Hansum, Sales Director van Vexpanlid Abel Sensors op het vlak daarvoor gepubliceerde artikel ‘Wat is nodig om parkeergarages seniorproof te maken?’ van Vexpansie redactielid Jitze Rinsma. Hansum: “Mooi en zinvol artikel maar ik heb nog een aanvulling. Namelijk dat sensortechnologie het parkeren makkelijker kan maken”. En zie hier, het door Bart Knol, Product Owner Abels Sensors, geschreven artikel over wayfinding-systemen.
Van de redactie Vexpansie | Bart Knol, Product Owner bij Abel Sensors
Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren om verschillende redenen:
1. Duidelijke navigatie: Senioren kunnen soms moeite hebben met het navigeren in complexe omgevingen zoals parkeergarages. Wayfinding-systemen bieden duidelijke en begrijpelijke aanwijzingen, waardoor senioren gemakkelijker hun weg kunnen vinden naar parkeerplaatsen, in- en uitgangen, en andere belangrijke locaties in de garage.
2. Reductie van stress en verwarring: Het kan voor senioren stressvol zijn om zich in onbekende omgevingen te begeven, vooral als deze groot en ingewikkeld zijn. Wayfinding-systemen verminderen verwarring door heldere instructies te geven, waardoor senioren zich zelfverzekerder voelen bij het navigeren in de parkeergarage.
3. Veiligheid bevorderen: Door senioren efficiënt naar de parkeerplaatsen en uitgangen te leiden, vermindert een wayfinding-systeem het risico op verwarring en mogelijke gevaren. Dit draagt bij aan een veiligere omgeving voor senioren, die mogelijk kwetsbaarder zijn voor ongelukken.
4. Aanpassing aan mobiliteitsbeperkingen: Wayfinding-systemen kunnen rekening houden met mobiliteitsbeperkingen van senioren, zoals aangepaste routes voor rolstoelgebruikers of aanduidingen van liften en roltrappen. Dit verbetert de toegankelijkheid en maakt het gemakkelijker voor senioren om de parkeergarage te gebruiken.
5. Informatie over beschikbaarheid van parkeerplaatsen: Sommige geavanceerde wayfinding-systemen kunnen real-time informatie verstrekken over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Dit is vooral handig voor senioren, omdat ze mogelijk minder goed ter been zijn en graag weten waar ze het dichtst bij de ingang kunnen parkeren.
6. Visuele en auditieve signalen: Wayfinding-systemen kunnen gebruikmaken van visuele en auditieve signalen om senioren te begeleiden. Heldere bewegwijzering en gesproken aanwijzingen kunnen de algemene oriëntatie vergemakkelijken en het voor senioren eenvoudiger maken om de juiste route te volgen.
Al met al dragen wayfinding-systemen bij aan het verbeteren van de algemene ervaring van senioren in parkeergarages door hen te helpen bij het veilig en efficiënt navigeren in deze complexe omgevingen.
Meer informatie
> Abel Sensors
Bekijk meer artikelen
Beter omgaan met bestaande parkeerplekken
Steden staan voor een grote uitdaging. Door bevolkingsgroei en een stijging in autobezit neemt de parkeerdruk toe, terwijl ook de behoefte aan meer ruimte en duurzaamheid toeneemt.
Lees meerIs parkeerbeleid nog nodig?
Steeds minder gemeenten stellen parkeerbeleid op. Deze tendens sluit aan bij de constatering dat parkeren geen losstaand beleidsveld meer is
Lees meerParkeergarage Rokin: in alles uitdagend!
Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage.
Lees meerNorm toegankelijkheid gebouwen in aantocht
Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.
Lees meerCoronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde
Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.
Lees meer100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR
Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten
Lees meer