Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. In dit artikel worden de uitgangspunten van dit nieuwe parkeerbeleid op hoofdlijnen beschreven en wordt geschetst hoe dit samenhangt met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-3. | Tekst: Bregtje Bax en Diede Labots]

 

De komende jaren groeit Den Haag fors, zowel in aantal inwoners als in arbeidsplaatsen. Dit leidt tot extra druk op de openbare ruimte. Deze nieuwe bewoners willen allemaal prettig wonen, werken, recreëren. Ook moet er ruimte beschikbaar zijn voor de auto’s die deze mensen bezitten.

 

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, de ‘Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Deze Parkeerstrategie biedt de beleidskaders voor instrumenten om een leefbaar evenwicht in de stad te bereiken. Hiermee neemt de druk van de geparkeerde auto in de schaarse openbare ruimte niet verder toe en waar dat noodzakelijk is, wordt de druk verlaagd. Zo ontstaat ruimte voor andere door bewoners gewenste functies zoals groen, spelen, stallingsplaatsen voor fietsen en recreatie.

 

Begrenzing uitgifte parkeervergunningen
In navolging van andere grote steden wordt vanaf 1 januari 2022 ook in Den Haag een begrenzing op het aantal uit te geven parkeervergunningen per gebied geïntroduceerd. Afgelopen vijftien jaren is in veel woonbuurten rond het centrum van Den Haag parkeerregulering ingevoerd. Dit had aanvankelijk een positief effect op de parkeerdruk. Het overloopeffect van ‘wijkvreemde’ parkeerders uit het centrum verdween grotendeels. In veel buurten is de parkeerdruk afgelopen jaren echter weer toegenomen, onder andere omdat er geen stop zat op het aantal uit te geven parkeervergunningen. Daarnaast was het aantal aan te vragen parkeervergunningen per huishouden ongelimiteerd. Met als gevolg huishoudens waarbij meer dan vier parkeervergunningen staan geregistreerd. Een begrenzing van de uitgifte van parkeervergunningen is daarom ook noodzakelijk. Vanaf 2022 krijgt de gemeente hierdoor meer grip op de parkeersituatie op straat, ten gunste van de kwaliteit van de openbare ruimte. In overleg met bewoners kan waar dat gewenst is groen en fietsparkeervoorzieningen worden aangelegd in plaats van autoparkeerplaatsen.

 

Parkeerregulering in verdichtingsgebieden
Met name in de verdichtingsgebieden in de stad liggen de komende tien jaar grote opgaven waarbij de invoering van parkeerregulering een belangrijk sturingsinstrument is. In de komende jaren worden op grote schaal woningen gesloopt, nieuwe woningen gebouwd en bestaande woningen gerenoveerd. Tot 2040 worden in Den Haag 35.000 nieuwe woningen gerealiseerd. Naast parkeren is in deze verdichtingsgebieden ook ruimte nodig voor verblijf, groenvoorzieningen, waterafvoer (klimaatadaptatie) en aantrekkelijke routes voor voetgangers en fietsers. Parkeerregulering is nodig om parkeren op eigen terrein bij gebiedsontwikkelingen goed te laten functioneren. Door regulering ontstaat een situatie waarbij nieuwe bewoners gelijk gewend zijn om op eigen terrein of in centrale parkeervoorzieningen te parkeren. Hiermee wordt het aantal geparkeerde auto’s in de openbare ruimte beperkt en hebben bestaande bewoners meer kans op een parkeerplaats in de openbare ruimte. Ook wordt hiermee het gebruik van parkeergarages en deelmobiliteit gestimuleerd. Daarnaast zorgt parkeerregulering voor betere spreiding van de parkeerdruk. Hierdoor kunnen we de kwalitatief hoogwaardige, groene leefomgeving in Den Haag behouden.

 

Nieuwe autoparkeernormen
Als uitwerking van het nieuwe parkeerbeleid worden ook nieuwe autoparkeernormen ontwikkeld, die in het najaar aan de raad worden aangeboden ter vaststelling. Deze nieuwe autoparkeernormen bieden meer flexibiliteit voor ontwikkelaars in de toepassing van de parkeernormen bij bouwplannen. Inzet van alternatieven voor privéparkeerplaatsen wordt in veel gevallen mogelijk, zoals bijvoorbeeld deelauto’s en deelbakfietsen. Met deze nieuwe autoparkeernormen wordt het ook buiten gereguleerd gebied mogelijk om een klein deel van de parkeervraag met deelmobiliteit te vervangen. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden tot vrijstelling van de parkeereis bij kleine (ver)bouwplannen. De parkeernormen zijn gedifferentieerd naar de gebieden centrum, vooroorlogse wijken en naoorlogse wijken. De nieuwe parkeernormen en toepassingsregels zullen voor de gehele stad gelden, behalve voor het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. Voor die gebieden is in oktober 2020 al parkeernormenbeleid vastgesteld.

 

Uitvoeringsprogramma
De gemeente zal samen met bewoners en ondernemers oplossingen zoeken voor de parkeerproblematiek binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders. Daarom worden bewoners en ondernemers in de gelegenheid gesteld om gedurende de looptijd van deze Parkeerstrategie mee te werken aan de uitwerking van gebiedsgerichte parkeeraanpakken.

 

Op basis van het nieuwe parkeerbeleid worden concrete projecten opgenomen in het uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs. Met behulp van dit uitvoeringsprogramma kunnen de wensen van bewoners en ondernemers en kansen en randvoorwaarden voor parkeeroplossingen beter in balans worden gebracht met andere functies in de openbare ruimte.
Kortom, met dit nieuwe parkeerbeleid zet Den Haag een goede stap om een leefbare en bereikbare stad te blijven.

 

> Tekst: Bregtje Bax en Diede Labots, beleidsadviseurs afdeling Mobiliteit, Dienst Stedelijke Ontwikkeling, gemeente Den Haag
> Foto: Valerie Kuypers

Tags

parkeernormen autobezit

Bekijk meer artikelen

Geen bekeuring voor Oekraïners die foutparkeren in grote steden

Auto's met een Oekraïens nummerbord die foutgeparkeerd staan in de vier grote steden Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht krijgen daarvoor geen bekeuring.

Lees meer

Programma webinar Parkeren volop in beweging!

CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.

Lees meer

Autobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit

Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.

Lees meer

Nieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata

Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren.

Lees meer

Lancering krachtenbundeling CROW-GNMI-SHPV-Vexpan

CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.

Lees meer

Buiten grote stad steeds afhankelijker van auto

Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat meldt onderzoekers van KiM

Lees meer
1 21 22 23 24 25 35