Parkeergaragebouw met speciale knowhow
In Duitsland is het bouwbedrijf Goldbeck marktleider in de bouw van parkeergarages: vijftig procent van alle nieuw te bouwen parkeergarages komt van deze specialist voor elementaire bouw. Het bedrijf heeft tot nu toe meer dan duizend parkeerprojecten voltooid.
[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2020-3 |Tekst Katrin Borcherding]
Sinds 2017 is Goldbeck ook in Nederland vertegenwoordigd met een vestiging in Arnhem. Commercieel manager Jeroen Tilleman beschrijft wat het bedrijf anders maakt: “Het succes zit in het speciale constructieprincipe en het proces daarnaartoe”, zegt de 31-jarige Doetinchemmer. Goldbeck bouwt met geprefabriceerde stalen liggers/ kolommen en prefabbeton vloerelementen. Deze onderdelen vormen de basis voor de constructiemethode. Onder andere eigen constructeurs, architecten en parkeerdeskundigen zorgen voor het efficiënte proces. Meer dan zeventig procent van de gebruikte componenten wordt in eigen beheer geproduceerd. Hierdoor zijn wij zelfsturend in aspecten als kwaliteit, planning en prijsvorming. De betonelementen van de parkeergarage zijn zonder verdere coating bestand tegen temperatuurschommelingen, vorst, dooizouten en olie. Hierdoor zijn er aanzienlijk minder onderhouds- en reparatiewerkzaamheden noodzakelijk wat ten goede komt aan de levensduur van de garage en de total cost of ownership. Ook de assemblage wordt door eigen montageteams uitgevoerd en het systeem is door de hoge mate van prefabricage, onafhankelijk van weersinvloeden. Tilleman benadrukt het doordachte ontwerp: “De parkeergarage biedt de gebruikers een bijzonder hoge mate van vrijheid omdat deze bestaat uit gesystematiseerde stalen liggerconstructies. Het systeem heeft géén kolommen in rijbanen. Ook zijn alle installatieonderdelen in de parkeergarage geïntegreerd”. Naast de constructieve kenmerken denken wij ook mee in de nieuwste technologieën van tegenwoordige tijd. Tilleman: “Denk hierbij aan kentekenherkenningssystemen en contactloze betaalsystemen. Maar ook weergave van de resterende parkeerruimte, niveau-telling en individuele ruimtedetectie voor optimaal benutte parkeerplaatsen. We zetten ook stappen met het oog op het toenemend aantal elektrische voertuigen en bieden klanten de juiste oplaadinfrastructuur – die kan meegroeien met de marktvraag en desgewenst kan dit worden gecombineerd met zonnepanelen.”
Innovatie
Het team werkt continu aan productontwikkelingen, verdere verduurzaming en toekomstgerichte oplossingen voor de parkeergarages. Zo doet het bedrijf samen met het Nedersaksische onderzoekscentrum voor voertuigtechnologie onderzoek op het gebied van autonoom parkeren. De nieuwste productontwikkeling is het vervangen van de conventionele dragende staalwapening door carbon in de betonnen vloerelementen. Het bedrijf gebruikte het nieuwe composietmateriaal voor het eerst in 2019 op de eigen personeelsparkeerplaats in Hirschberg. Zij ontving voor deze innovatie de Bautec Innovation Award 2020.
De carbon vloerplaten zijn in eigen beheer ontwikkeld. Speciale carbonmatten, die in een textielproces worden geproduceerd en vervolgens worden gecoat, vervangen de dragende staalwapening. “Carbon is corrosievrij en is daarom bijzonder geschikt als duurzaam materiaal voor buitencomponenten. Bovendien vermindert het gebruik van carbon het gewicht aanzienlijk”, legt Tilleman uit. “Omgerekend in cijfers: één vierkante meter staalwapening in onze vloerelementen weegt ongeveer acht kilogram. Daarentegen weegt een vierkante meter benodigde carbonversterking slechts 200 gram. In een parkeergarage kunnen wij in totaal zo’n twintig procent gewicht besparen door gebruik te maken van carbon. Deze gewichtsvermindering – met behoud van dezelfde draagkracht – betekent een revolutie in de bouwsector”. Al met al levert het nieuwe composietmateriaal slankere componenten op. Ook hier vindt een reductie plaats van ongeveer twintig procent. “Door lichtere elementen besparen wij op natuurlijke hulpbronnen & verminderen wij de kosten in de productie, het transport en de assemblage!” Met de lopende goedkeuringsprocedure bij het Duitse Instituut voor Bouwtechniek maakt Goldbeck de volgende stap in deze innovatie. Daarbij wordt verwacht dat er de komende jaren stappen gezet kunnen worden naar de daadwerkelijke productie en toepassing van deze betonelementen, voorzien van carbonbewapening.
Katrin Borcherding,
Pers & PR-activiteiten Goldbeck
Fotobijschrift:
Copyright Goldbeck GmbH
Bekijk meer artikelen
Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2
Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot.
Lees meerSlimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven
Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.
Lees meerMinister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur
Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’.
Lees meerPilot Vandebron en NIO: 6 laadstations voor 'swappen' autobatterij
Met het gebruik van batterijwisselstations biedt NIO klanten een sneller alternatief voor laden aan. Met behulp van software van energieplatform Vandebron kan tegelijkertijd het energienetwerk worden gebalanceerd.
Lees meerReactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn
De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn. Advies FET aan kabinet: zet ook stimulerende maatregelen in.
Lees meerNederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS
Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'
Lees meer