Onderzoek sprinklerinstallatie parkeergarage IFV
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft aan het Overlegplatform Bouwregelgeving (OPB) een aantal concept-voorschriften voorgesteld voor de toepassing van automatische blusinstallaties in parkeergarages. De intentie van het Ministerie is om de voorschriften vanaf 2022 op te nemen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Het OPB heeft gevraagd om een nadere onderbouwing van deze voorschriften. Het Ministerie van BZK heeft het IFV (Instituut Fysieke Veiligheid) gevraagd om deze onderbouwing op te stellen.
[Bron: site IFV, Instituut Fysieke Veiligheid]
Brandveiligheidsrisico’s
De kans op een ‘travelling fire’ is toegenomen door groeiend gebruik van kunststoffen in voertuigen en mogelijk ook als gevolg van een toename van elektrisch aangedreven voertuigen en andere voertuigen met een alternatieve energievoorziening in parkeergarages. Daardoor is het risico op een langdurige thermische belasting van de constructie toegenomen ten opzichte van de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de voorschriften voor parkeergarages. Hierdoor neemt het risico op branddoorslag, bezwijken van (draag)constructies en slachtoffers toe.
Daarnaast is ook de rookproductie van branden in parkeergarages toegenomen: al bij een beperkte brandomvang wordt een grote hoeveelheid rook geproduceerd die zich snel door de garage verspreidt. Ook al voldoen de brandwerende scheidingsconstructies aan de prestatie-eisen van Bouwbesluit 2012, dan nog bestaat de kans dat rook zich via openingen verder verspreidt naar de bovenliggende bebouwing (belemmering van vluchtroutes) en de omgeving (restrisico’s als gevolg van: openen van deuren, kieren en naden, doorvoeringen, openingen in de gevel en
ventilatiekanalen).
Als gevolg daarvan lopen slapende personen, verminderd zelfredzamen of grote aantallen personen boven, naast, onder of in de omgeving van parkeergarages extra risico’s. Tenslotte is de kans op een snelle brandbestrijding van een brand in de parkeergarage sterk afgenomen. Het basis uitgangspunt voor parkeergarages is dat een offensieve brandweerinzet in de parkeergarage op voorhand niet mogelijk is. De hulpvraag voor de brandweer neemt echter toe: naast de toegenomen risico’s bij een brandweerinzet gericht op blussing (onder andere voor het brandweerpersoneel), nemen ook de risico’s van een brandweerinzet gericht op redding toe (zowel voor de gebruikers als het brandweerpersoneel).
Automatische blusinstallatie
Met een automatische blusinstallatie blijft een brand (langdurig) zelfstandig beperkt tot een klein aantal auto’s, zodat een ‘travelling fire’ wordt voorkomen. Een lokale brand heeft een kortdurende (lokale) beperkte thermische belasting op de draagconstructie van de garage tot gevolg. De kans dat aanwezige personen zelfstandig kunnen vluchten wordt groter en de hulpvraag voor de brandweer (blussing en redding) neemt af. Bovendien wordt de kans groter dat de brandweer een effectieve binneninzet kan doen en de situatie beheersbaar kan houden. Met een automatische blusinstallatie worden vrijwel alle genoemde risico’s (sterk) beperkt, in tegenstelling tot de twee andere concepten die zijn gebaseerd op een combinatie van effectbeperkende voorzieningen. Dergelijke maatregelen wegen niet op tegen een bronbeperkende voorziening in de vorm van een automatische blusinstallatie.
Bekijk meer artikelen
Ook Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning
De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.
Lees meerIedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?
De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?
Lees meerQ-Park Student Award
Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”. In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.
Lees meerEen Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving
De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.
Lees meerExpertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?
Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.
Lees meerWaar parkeer je jouw mobiliteitshub?
Welke mogelijkheden heb je om een hub te creëren die waarde toevoegt aan jouw gemeente?
Lees meer