Gastcolumn 'Over en uit voor de parkeergarage'

In de toekomst hebben we geen parkeergarages meer nodig. Als er straks gedeelde autonome auto’s rondrijden heeft immers niemand meer een auto in bezit dus valt er ook niks te parkeren. De robotaxi’s rijden af en aan en als het wat rustiger wordt, parkeert een deel daarvan zich ver buiten stad waar parkeren niet zo’n probleem is. Bovendien: de jeugd wil helemaal geen auto meer. En als we allemaal in drones van A naar B vliegen hebben we niet eens meer een weg nodig, laat staan een parkeergarage.

 

Dit is in elk geval het beeld dat je overhoudt als je een paar TED-X- of YouTubefilmpjes kijkt van trendwatchers die de toekomst van mobiliteit voorspellen. Maar drones zullen geen serieus alternatief voor personenvervoer blijken en zo’n wereld vol zelfrijdende deelauto’s berust op twee veelgemaakte vergissingen. Ten eerste betekent ‘autonoom’ voorlopig nog niet ‘zonder chauffeur’. Dat is iets waar we nog heel ver vanaf zijn. Als het al ooit zover komt. Autonome auto’s zullen voorlopig slechts gedeelten van de rit gaan overnemen, en dan vooral de vervelende delen. Dat zal autorijden alleen maar populairder maken, waarmee de parkeerbehoefte eerder zal toenemen dan afnemen. Overigens zie ik wel voor me dat de auto zichzelf parkeert. Dat scheelt een hoop in- en uitstapruimte, wat betekent dat er meer auto’s in een parkeergarage passen.

 

Het tweede punt dat vaak wordt vergeten: autonoom rijden is slechts één van de trends in een lange lijst ontwikkelingen die van invloed zijn op onze parkeerbehoefte. Sommige daarvan zullen tot vermindering van de parkeerbehoefte leiden maar er zijn ook trends die de behoefte aan parkeerplaatsen voor auto’s zullen doen toenemen. Op 13 oktober mag ik op het Vexpan Nationaal Parkeercongres in de openingskeynote de zin van de onzin rondom al die voorspellingen gaan scheiden. En gebaseerd daarop zal ik mijn blik in de toekomst van parkeren delen.

 

Ik kan alvast voorzichtig melden dat het er voor parkeergarages allesbehalve slecht uitziet. Dus vergeef me de wat chargerende titel en inleiding, ik praatte slechts wat van die vele doorgeslagen trendwatchers na. Graag tot ziens op 13 oktober.

 

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-3 | Tekst Dr. Ir. Carlo JT van de Weijer.

General Manager EAISI, Eindhoven AI Systems Institute

Keynote spreker op het Vexpan Nationaal Parkeercongres

 

 

 

Tags

gastcolumn parkeergarage autonome auto's

Bekijk meer artikelen

Meer groen door efficiënt benutten parkeerplaats kantoorgebouw

De gemeente Rotterdam werkt samen met partners in het NPRZ aan een gezonde toekomst voor zeven focuswijken op Zuid. Samen met Vexpan Young heeft de gemeente verkent hoe aan deze ambitie

Lees meer

Italië legt Google boete op voor weren app Android Auto

Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing

Lees meer

Bescherming tegen schadelijke microben door gerichte hygiëne

Door de huidige coronasituatie is hygiëne nog nooit zo actueel geweest, met bijzondere aandacht voor een frequent schoonmaak en, uiteraard, handdesinfectie. Hoe worden en blijven onze parkeergarages

Lees meer

Samenwerking Q-Park en INretail voor veilig winkelbezoek

INretail en Q-Park gaan samenwerken en veilig winkelen vanaf 28 april zo effectief mogelijk organiseren met extra aantrekkelijke parkeertarieven in de daluren.

Lees meer

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

De coronamaatregelen hebben laten zien hoe het kan zijn, een bereikbare stad. Om deze bereikbaarheid vast te houden is het zaak om het parkeervraagstuk eerder en beter beet te pakken.

Lees meer

Scanauto’s rechtvaardige parkeerhandhaving

Recent verschenen er berichten in de media over het onterecht automatisch uitschrijven van fiscale parkeerboetes (naheffingsaanslagen) door scanauto’s. Hoe zit het nu werkelijk?

Lees meer
1 45 46 47 48 49 53