Gastcolumn 'Over en uit voor de parkeergarage'
In de toekomst hebben we geen parkeergarages meer nodig. Als er straks gedeelde autonome auto’s rondrijden heeft immers niemand meer een auto in bezit dus valt er ook niks te parkeren. De robotaxi’s rijden af en aan en als het wat rustiger wordt, parkeert een deel daarvan zich ver buiten stad waar parkeren niet zo’n probleem is. Bovendien: de jeugd wil helemaal geen auto meer. En als we allemaal in drones van A naar B vliegen hebben we niet eens meer een weg nodig, laat staan een parkeergarage.
Dit is in elk geval het beeld dat je overhoudt als je een paar TED-X- of YouTubefilmpjes kijkt van trendwatchers die de toekomst van mobiliteit voorspellen. Maar drones zullen geen serieus alternatief voor personenvervoer blijken en zo’n wereld vol zelfrijdende deelauto’s berust op twee veelgemaakte vergissingen. Ten eerste betekent ‘autonoom’ voorlopig nog niet ‘zonder chauffeur’. Dat is iets waar we nog heel ver vanaf zijn. Als het al ooit zover komt. Autonome auto’s zullen voorlopig slechts gedeelten van de rit gaan overnemen, en dan vooral de vervelende delen. Dat zal autorijden alleen maar populairder maken, waarmee de parkeerbehoefte eerder zal toenemen dan afnemen. Overigens zie ik wel voor me dat de auto zichzelf parkeert. Dat scheelt een hoop in- en uitstapruimte, wat betekent dat er meer auto’s in een parkeergarage passen.
Het tweede punt dat vaak wordt vergeten: autonoom rijden is slechts één van de trends in een lange lijst ontwikkelingen die van invloed zijn op onze parkeerbehoefte. Sommige daarvan zullen tot vermindering van de parkeerbehoefte leiden maar er zijn ook trends die de behoefte aan parkeerplaatsen voor auto’s zullen doen toenemen. Op 13 oktober mag ik op het Vexpan Nationaal Parkeercongres in de openingskeynote de zin van de onzin rondom al die voorspellingen gaan scheiden. En gebaseerd daarop zal ik mijn blik in de toekomst van parkeren delen.
Ik kan alvast voorzichtig melden dat het er voor parkeergarages allesbehalve slecht uitziet. Dus vergeef me de wat chargerende titel en inleiding, ik praatte slechts wat van die vele doorgeslagen trendwatchers na. Graag tot ziens op 13 oktober.
[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-3 | Tekst Dr. Ir. Carlo JT van de Weijer.
General Manager EAISI, Eindhoven AI Systems Institute
Keynote spreker op het Vexpan Nationaal Parkeercongres
Bekijk meer artikelen
Parkeerkencijfer voor bezoek aan bewoners: de grote onbekende
Er is discussie over de hoogte van het parkeerkencijfer voor bezoekersparkeren. Ook is er weinig over de kenmerken van bezoekersparkeren bekend. Door de digitalisering komen nu veel data beschikbaar.
Lees meerDeelauto’s en de rechter
‘Hoe denkt de rechter over de inzet van deelauto’s? Recent zijn er weer twee uitspraken gedaan, waarbij in één geval de rechter kritisch was’.
Lees meerToekomstbestendige woongebieden met menselijke maat
Het komende decennium zullen er bijna 1 miljoen nieuwe woningen moeten worden gebouwd. De daarbij behorende parkeereis legt een zware druk op de financieringsmogelijkheden. Met creatieve ontwerpen
Lees meerHoe ver willen voetgangers lopen?
Bij vrijwel iedere verplaatsing wordt (een deel van de afstand) gelopen. Daarbij speelt in veel gevallen de vraag welke loopafstanden mensen bereid zijn om te lopen. Daarbij blijkt het verplaatsingsmotief een belangrijke indicator
Lees meerHoe koop je een parkeergarage?
De hoeveelheid keuzes die de kwaliteit, en de kosten, van een parkeergarage bepalen is enorm. Voor gebiedseigenaren die behoefte hebben aan ‘een’ parkeergarage, stapelen de (tegen)vragen zich dan ook snel op.
Lees meerDe digitale Gehandicaptenparkeerkaart
Al geruime tijd wordt er door de gebruikers van de Gehandicaptenparkeerkaart, kortweg GPK, gevraagd om inzicht in het parkeerregime van gemeenten. Door de verscheidenheid aan regelingen
Lees meer