Expertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen
In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn. De grootste parkeerbehoefte doet zich voor in de avond en nacht, en dan is de geplande parkeercapaciteit op eigen terrein van het bouwproject ontoereikend.
[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2020-3 |Tekst Het Expertteam]
In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn. De grootste parkeerbehoefte doet zich voor in de avond en nacht, en dan is de geplande parkeercapaciteit op eigen terrein van het bouwproject ontoereikend.
Het gemeentelijk beleid geeft de mogelijkheid om in die gevallen gebruik te maken van eventuele beschikbare restcapaciteit in het openbare parkeerareaal binnen acceptabele loopafstand (in dit geval honderd meter), mits deze restcapaciteit door middel van onderzoek (tellingen) wordt aangetoond. Binnen het onderzoeksgebied liggen enkele supermarkten met parkeerterreinen die ’s avonds en ’s nachts openbaar toegankelijk zijn, maar geen eigendom van de gemeente zijn. De gemeente vroeg aan Vexpan of deze plekken meegenomen kunnen worden in de capaciteit, ook al zijn ze niet in eigendom van de gemeente.
De kernvraag is hier of eigendom van een parkeervoorziening van belang is bij het vaststellen van de (rest-)capaciteit van openbaar parkeren in de omgeving van een bouwplan. Het blijkt dat eigendom van een parkeerterrein (of van een weg) niet van invloed is op het openbaar gebruik daarvan. De toegankelijkheid voor openbaar verkeer is doorslaggevend. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een uitspraak van de Rechtbank Noord-Nederland dat ‘de omstandigheid dat het parkeerterrein door eiseres gehuurd wordt, [niet] maakt dat de betreffende plaats niet voor het openbaar verkeer toegankelijk was en is’. Alle openbare parkeervoorzieningen, ook die in bezit zijn bij supermarkten of anderen (denk bijvoorbeeld ook aan commerciële exploitanten van parkeergarages), maken deel uit van de openbare parkeercapaciteit en kunnen dus ook een (aanvullende) functie vervullen in het opvangen van de parkeervraag van een bouwplan. Deze parkeervoorzieningen kunnen dus worden meegeteld in een onderzoek naar beschikbaarheid van restcapaciteit.
Hebt u een vraag voor het expertteam?
Bijvoorbeeld over de omvang van het parkeerareaal in Nederland of het aantal parkeerplaatsen in ondergrondse parkeergarages?
Of een vraag van bouwtechnische, juridische of beleidsmatige aard?
Uw vraag is welkom op: info@vexpan.nl
Bekijk meer artikelen
Gratis parkeren op kenteken inbreuk op privacy?
Een inwoner van Wageningen procedeert al jarenlang over de vraag of hij recht heeft op anonimiteit bij het parkeren. De Raad van State bepaalt maandag of de Autoriteit Persoonsgegevens de gemeente strenger had moeten aanpakken.
Lees meerExpertteam: Hoe breed moet parkeerplaats voor vrachtwagen zijn?
Een SHE-Expert van Jacobs Douwe Egberts vraagt zich af: hoe breed moet een parkeerplaats voor een vrachtwagen zijn bij parallel parkeren? Het antwoord komt van Vexpan Expertteam.
Lees meerLandelijke uitrol nieuwe oplossing flexibel parkeren deelauto’s
Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Lees meerBewoners Zandvoort blokkeren parkeren in Google Maps
Bewoners van de Parkbuurt in Zandvoort sluiten hun wijk digitaal af in Google Maps op drukke zomerse dagen. Ze zijn de parkeeroverlast in hun straten meer dan zat. Dit is te lezen op NHnieuws.nl.
Lees meerLinksom, waarom? Rijroutes parkeergarages tegen klok in
Waarom draaien we in parkeergarages meestal linksom? Deze ogenschijnlijk eenvoudige ontwerpkeuze blijkt verrassend hardnekkig en deze is in de NEN 2443 een aanbeveling. Een grote invloed op doorstroming in parkeergarages.
Lees meer90% Gemeenten te veel of te weinig parkeerplek
90 procent van de gemeenten gebruikt parkeernormen die niet aansluiten op het actuele mobiliteitsgedrag en de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplekken in wijken. Dit constateert adviesbureau Goudappel.
Lees meer