Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

Gepubliceerd op: 10 mei 2023

Het voor 1 euro in de daluren parkeren op park en ride-locaties in de stad is vanaf 1 juli 2023 verleden tijd. De prijs stijgt naar 6 euro per dag. Het spitstarief wordt ook verhoogd: van 8 naar 13 euro per dag. Ook zal het totaal aantal plekken gaan afnemen: P+R Zeeburg I sluit volgend jaar, en het is nog maar de vraag of er toekomst is voor Zeeburg II en Noord.

 

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente nu niet ‘kostenneutraal’ en moeten dat wel worden, schrijft wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) in een brief aan de gemeenteraad. Ze zouden de gemeente bij behoud van de huidige tarieven anders namelijk behoorlijke tekorten opleveren: in 2023 3,6 miljoen euro, in 2024 3,9 miljoen euro en in 2025 4,0 miljoen euro.

 

Omdat er weinig mogelijkheden zijn om de lasten van de terreinen te verminderen, is besloten dat de baten verhoogd moeten worden in de vorm van een hoger parkeertarief, schrijft Van der Horst. Die zijn sinds 2012 niet meer aangepast. En dat terwijl de tarieven van parkeren op straat in 2019 al wel fiks zijn verhoogd.

 

‘Acceptabel’
Volgens de wethouder is uit klanttevredenheidsonderzoeken gebleken dat gebruikers een stijging van het daltarief naar ongeveer 7,50 euro acceptabel vinden. De nieuwe prijs van 6 euro zou voor de meeste bezoekers nog steeds een ‘aantrekkelijk tarief’ zijn volgens haar.

 

Verder schrijft de wethouder dat de zogenaamde ‘centrumcheck’ (waarbij wordt gecheckt door middel van de ov-reishistorie of iemand echt doorgereisd is naar het centrum) komt te vervallen. In plaats daarvan wordt gecontroleerd of iemand überhaupt overstapt op het ov, naar waar dan ook in de stad. Daar wordt misschien ook deelvervoer aan toegevoegd. Dit allemaal met het doel om het gebruik van de parkeerterreinen breder in te zetten en het gebruik makkelijker te maken.

 

Meer informatie

> Bron en lees meer op de site van AT5

Tags

P+R tarieven klanttevredenheidsonderzoek

Meer nieuws

Meer groen door efficiënt benutten parkeerplaats kantoorgebouw

De gemeente Rotterdam werkt samen met partners in het NPRZ aan een gezonde toekomst voor zeven focuswijken op Zuid. Samen met Vexpan Young heeft de gemeente verkent hoe aan deze ambitie

Lees meer

Italië legt Google boete op voor weren app Android Auto

Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing

Lees meer

Bescherming tegen schadelijke microben door gerichte hygiëne

Door de huidige coronasituatie is hygiëne nog nooit zo actueel geweest, met bijzondere aandacht voor een frequent schoonmaak en, uiteraard, handdesinfectie. Hoe worden en blijven onze parkeergarages

Lees meer

Samenwerking Q-Park en INretail voor veilig winkelbezoek

INretail en Q-Park gaan samenwerken en veilig winkelen vanaf 28 april zo effectief mogelijk organiseren met extra aantrekkelijke parkeertarieven in de daluren.

Lees meer

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

De coronamaatregelen hebben laten zien hoe het kan zijn, een bereikbare stad. Om deze bereikbaarheid vast te houden is het zaak om het parkeervraagstuk eerder en beter beet te pakken.

Lees meer

Scanauto’s rechtvaardige parkeerhandhaving

Recent verschenen er berichten in de media over het onterecht automatisch uitschrijven van fiscale parkeerboetes (naheffingsaanslagen) door scanauto’s. Hoe zit het nu werkelijk?

Lees meer
1 45 46 47 48 49 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief