Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend

Gepubliceerd op: 29 augustus 2023

Vandaag 29 augustus opent een bijzondere parkeergarage: de Vijzelgrachtgarage in Amsterdam. De garage is volautomatisch. De automobilist rijdt dan niet zelf de garage in of uit, maar parkeert de auto in 1 van de 3 lifthuisjes en stapt uit. Het parkeersysteem parkeert de auto, zoals ook te zien is in de video.

 

De 270 autoplekken in de Vijzelgrachtgarage, die bovenop een metrostation ligt maar onder de straat, zijn alleen voor vergunninghouders uit de buurt. De garage zorgt ervoor dat de Vijzelbuurt parkeerluw gemaakt kan worden. Gemeente Amsterdam gaat het komend jaar starten  met het weghalen van parkeerplaatsen op straat. Zo ontstaat meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen en wordt de buurt  leefbaarder.

De garage heeft ongeveer 20 miljoen euro gekost, circa 74.000 euro per ondergrondse parkeerplek dus. Stephan van Tilburg, technisch projectmanager van de gemeente, vindt het dat bedrag waard. “Ik vind het een toegevoegde waarde voor de stad en buurt. Je moet ook vooral kijken wat het oplevert voor de buurtbewoners.”

 

Lees hier ook het verslag van at5 en bekijk de video

 

 

 

Bron afbeelding Gemeente Amsterdam

Tags

parkeergarage Vijzelgracht Autolift parkeervergunning

Meer nieuws

Kleine stapjes met elektrische stepje

Ook in het Nederlandse straatbeeld worden elektrische stepjes waargenomen, maar zijn ze vooral privébezit. Maar mag dit eigenlijk wel?

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk

In de serie markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk, Vice President Business Line Management & Marketing op het hoofdkantoor van SKIDATA in Salzburg.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 7: Beschouwing

Fiscalisering: In dit laatste artikel van de serie wordt vooral vooruitgekeken en daarbij worden een paar veelbelovende nieuwe initiatieven besproken.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 6: Organisatie/ontwikkelingen

Fiscalisering: Kennis­ontwikkeling, opleiding, de omvang van de fiscalisering, organisatorische ontwikkelingen, efficiency en effectiviteit.

Lees meer

Deelauto’s: wat is de reductiefactor?

Door bij nieuwbouw/renovatie deelauto’s in te zetten kan vaak het aantal nieuw te realiseren parkeerplaatsen worden verminderd. Maar hoe groot mag die afslag zijn?

Lees meer

Handhaven met de scanauto; een (r)evolutie in de stad

Om de binnenstad wél leefbaar en bereikbaar te houden zoeken steden continu naar instrumenten die hieraan kunnen bijdragen, zoals de scanauto.

Lees meer
1 33 34 35 36 37 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief