Vexpan in RTL Nieuws
RTL Nieuws bericht: ‘Auto’s in Europa zijn steeds breder, maar daar zijn de (smalle) straten en parkeerplaatsen niet op berekend.’ Namens Vexpan, Platform Parkeren Nederland werkt bestuurslid Peter Dingemans mee aan het nieuwsitem.
Het nieuwsitem is naar aanleiding van een bericht in The Guardian. De Britse krant schrijft over een onderzoek naar het Europese wagenpark dat werd uitgevoerd door Transport & Environment, een koepelorganisatie voor Europese ngo’s die zich inzetten voor duurzame mobiliteit. De liefde van automobilisten voor SUV’s heeft ervoor gezorgd dat auto’s in Europa sinds 2001 elke twee jaar gemiddeld een centimeter breder zijn geworden. De onderzoekers pleiten voor een Europees maximum, omdat de auto’s buitenproportioneel veel ruimte zouden innemen.
Reactie Vexpan
Peter Dingemans van Vexpan: ‘Wij denken dat we wel naar een verbreding van parkeerplaatsen toe moeten. De lengte is niet het probleem, maar wel de breedte. We denken dat het goed is hiervoor meer aandacht te hebben, zeker bij nieuwbouwprojecten. En daar wordt ook rekening mee gehouden, voor zover dat mogelijk is.’
> Het nieuwsitem is te zien op 18:18 en de bijdrage van bestuurslid Peter Dingemans op 19:50.
> Artikel RTL Nieuws
Meer nieuws
Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
Lees meerWethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'
De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.
Lees meerPilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.
Lees meerVan blauwe zone naar reductiezone
Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.
Lees meerSlimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven
Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.
Lees meerAutoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?
Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.