Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving
Eerder zijn in Vexpansie artikelen verschenen over ’Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat’ en over ‘Wens gezamenlijke aanpak NCNP bureaus’. Ook is e.e.a. onderwerp geweest van een VEXPAN netwerkbijeenkomst afgelopen maart. Daarna besteedde het programma Kassa op 23 maart uitvoerig aandacht aan onterechte parkeerboetes waarbij een vertegenwoordiger van een NCNP bureau uitleg gaf. Rotterdam was volgens het programma koploper wat betreft onterechte parkeerboetes.
Op de website van het programma Kassa staat nog de tekst:
Automobilisten worden massaal onterecht op de bon geslingerd als ze parkeren in de Randstad. Dat blijkt uit navraag van het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) bij de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het afgelopen jaar regende het bezwaren in deze gemeentes. Het merendeel van de mensen die bezwaar maakten, werd in het gelijk gesteld en kreeg de zogenoemde naheffingsaanslag parkeerbelasting van maximaal 76,70 euro terug.
De vraag is wat blijft kijkers na zo’n uitzending bij?
Wat wel zeker is dat hetzij via de televisie of een krant dit item weer terug komt. De uitzending van Kassa leidde in Rotterdam tot vragen door de gemeenteraad aan het college. Het college antwoordde daarop en voormalig wethouder Karremans gaf in een commissievergadering aan later met een uitgebreide reactie (met cijfers) te komen. Bij het scheiden van de markt, hij is nu staatsecretaris, is deze reactie aan de raad gestuurd.
Wat valt in de uitgebreide reactie van het college aan de raad o.a. op:
• De werkelijkheid is veel genuanceerder dan volgens Kassa werd gemeld.
• Bij veel verschillende soorten naheffingsaanslagen is sprake van menselijke fouten.
• De website van de gemeente komt duidelijk over en helpt contact te leggen met de gemeente en of bezwaar te maken.
• De betrokken afdelingen/medewerkers zijn voortdurend en intensief bezig na te gaan wat er fout gaat en wat er verbeterd kan worden, zodat er zo weinig mogelijk onterechte naheffingen worden opgelegd. Een goede aanpak.
Oproep: deel je aanpak
Met de aanpak van Rotterdam kunnen andere gemeenten hun voordeel doen om de fiscale handhaving met de scanauto te verbeteren. De Vexpansie redactie ontvangt daarom ook graag andere goede voorbeelden, zodat we deze in een volgende nieuwsbrief kunnen delen.
Meer nieuws
Nijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg
Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen voor de deur die de bewoners kwijtraken. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad.
Lees meerEindrapportage Deelmobiliteit in Gebiedsontwikkeling
In opdracht van het nationale samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit is een nader onderzoek gedaan naar casuïstiek, dilemma’s en al geleerde lessen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling.
Lees meerEPA lanceert Parking Data Essentials reeks
De European Parking Association Werkgroep Data & Digitalisering deelt de EPA Parking Data Essentials (PDE). Deze behandelen de basisprincipes voor het beheer en publicatie van parkeerdata, zoals vereist door de regelgeving van de Europese Unie.
Lees meerVexpan vertegenwoordigd in nieuwe EPA werkgroep Handhaving
EPA, European Parking Association heeft een nieuwe werkgroep ingesteld: Enforcement. Wilco van de Vosse van Vexpan lid SHPV neemt hieraan deel. Zo is ook Vexpan vertegenwoordigd.
Lees meerNieuwe trend: kenteken verbergen om parkeerboete te voorkomen
In Rotterdam lijkt een nieuwe trend geboren: in verschillende wijken in de stad zijn auto's gespot waarvan op subtiele en minder subtiele wijze het kenteken is verstopt. Eigenaren hopen hiermee parkeerboetes te voorkomen.
Lees meerRaad stemt in met parkeerbeleid en cultuurnota in Hoornse binnenstad
HOORN - In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober heeft de raad ingestemd met nieuwe parkeerzones en tarieven in de binnenstad.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.