Van blauwe zone naar reductiezone

Gepubliceerd op: 08 mei 2023

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

 

Van de redactie Vexpansie / Tekst: Gert-Jan Kiebert

 

Blauwe zones zijn inmiddels een zeer bekende verschijning. Elke middelgrote gemeente maakt er wel gebruik van. Inmiddels zijn er echter steeds meer gemeenten die de blauwe zone afschaffen. Blauwe zones zijn doorgaans plaatsen waar parkeerplaatsen gedurende een beperkte tijd gratis beschikbaar zijn voor automobilisten, maar dit systeem heeft zijn nadelen. Betaald parkeren kan deze nadelen aanpakken en tegelijkertijd de gemeente extra inkomsten opleveren.
Een van de belangrijkste problemen met blauwe zones is dat het systeem vaak niet goed wordt nageleefd. Automobilisten parkeren hun auto voor een paar uur in een blauwe zone en verplaatsen hun auto of draaien de schijf terug, waardoor de beschikbare parkeerplaatsen niet effectief worden benut. Dit kan leiden tot een hoge parkeerdruk in bepaalde gebieden, waardoor andere weggebruikers worden benadeeld.

 

 

Betaald parkeren
Het invoeren van betaald parkeren kan dit probleem oplossen. Door een tarief te heffen voor het parkeren, worden automobilisten ontmoedigd om hun auto langer dan noodzakelijk te laten staan. Dit betekent dat de beschikbare parkeerplaatsen beter worden benut en dat er meer ruimte beschikbaar is voor andere weggebruikers. Bovendien kunnen de inkomsten uit het betaald parkeren worden gebruikt om de lokale middenstand te verbeteren en andere gemeentelijke projecten te financieren.
Het parkeertarief geldt direct na aanmelding op een parkeerautomaat of via een mobiele applicatie door de bestuurder, echter om lokale winkeliers of ondernemers tegemoet te komen, kan worden ingesteld dat na aanmelding bijvoorbeeld het eerste uur als korting wordt verstrekt. Op deze manier blijft het mogelijk om bestuurders te verwelkomen op de parkeerplaatsen in het centrumgebied tegen een gereduceerd tarief, terwijl de doorstroming van auto’s en de handhaving hiervan ook beter georganiseerd worden.

 

 

Voorbeelden reductiezones
Gemeente Rijswijk en Almere zijn voorbeelden waar de blauwe zones zijn afgeschaft en vervangen door ‘Reductiezones’. Gemeenten die interesse hebben om de blauwe zones af te schaffen, dienen dit mee te nemen in hun Parkeerverordening voor 2024. SHPV helpt gemeenten hierbij door bijvoorbeeld te werken aan de concept Parkeerverordening samen met VNG of door de ontwikkeling van het progressief parkeertarief.
Een progressief parkeertarief is een parkeertarief dat varieert afhankelijk van de duur van het parkeren. Bij een progressief parkeertarief betaalt een automobilist meer naarmate hij langer blijft parkeren. Het tarief kan bijvoorbeeld stijgen na een bepaald aantal uur of na een bepaalde tijd van de dag.

 

 

Nadelen
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het afschaffen van de blauwe zone. Het kan bijvoorbeeld leiden tot verzet onder bewoners die gewend zijn aan gratis parkeren. Ook kan het de lokale economie schaden, omdat het lastiger kan worden voor bezoekers om de stad te bezoeken. Daarom is het belangrijk om bij het invoeren van betaald parkeren goed te kijken naar de mogelijke impact en hierover communicatie te voeren met de betrokkenen.

 

Gert-Jan Kiebert,  Project- en Accountmanagement SHPV

Tags

blauwe zone reductiezone parkeerschijf betaald parkeren

Meer nieuws

Tips: bescherming tegen cyberaanval parkeergarages

Bijna dagelijks komt in het nieuws dat grote bedrijven worden gehackt. Ook parkeergarages kunnen te maken krijgen met cybercriminaliteit. Ethisch hacker

Lees meer

Hoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden

De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer

Beter passende parkeer­normen voor woningen

In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.

Lees meer

Parkeren doet ertoe!

Hoe kunnen we parkeermanagement nauwer aansluiten aan het stedelijk mobiliteitsbeleid? Die vraag behandelt het Europees onderzoeksproject Park4SUMP

Lees meer

Bewustzijn creëren voor stedelijke toegangsregels

Stel je een stad voor met veel minder voertuigen dan vandaag, met alleen de meest noodzakelijke en milieuvriendelijke. Dit vergt echter een betere toepassing van de toegangsregels voor voertuigen in de stad (UVARs).

Lees meer
1 22 23 24 25 26 33

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief