Utrechtse gemeenteraad wenst waslijst aan uitzonderingen op plan betaald parkeren
De Utrechtse coalitie is verdeeld over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. D66 en ChristenUnie willen een lijst aan uitzonderingen toevoegen aan de plannen. Ook de oppositie is kritisch en wil de plannen schrappen.
Het was een marathondebat in de Utrechtse raad. Het begon ’s ochtends om 09.00 uur. Om 23.00 uur was het debat nog niet over de helft en werd de vergadering geschorst. Het laat zien dat in de raad het plan net zo gevoelig ligt als bij bewoners. Een deel van die bewoners diende een petitie in. Binnen twee dagen haalden de actievoerders 1100 handtekeningen op.
Tussen nu en 2034 moet in de hele stad betaald parkeren worden ingevoerd. Daarnaast wordt de draagvlakmeting afgeschaft. Het besluit viel tijdens de coalitieonderhandelingen. De ideeën komen uit de koker van GroenLinks en Student & Starter. Dat zijn de enige partijen die het voorstel onvoorwaardelijk steunen.
Coalitiepartij PvdA zou het zelf niet bedacht hebben, maar de partij is toch redelijk mild over het voorstel van wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Minder mild zijn D66 en de ChristenUnie. Rik van der Graaf (CU) blijkt niet doof voor het massale protest uit de samenleving. Duizend mensen stuurden bezwaren naar de gemeente.
En dus moeten volgens veel partijen in de raad uitzonderingen gemaakt worden voor specifieke doelgroepen zoals politie-, ambulance-, brandweermedewerkers, ziekenhuispersoneel en mensen met een laag inkomen.
De ChristenUnie stelt dat het plan valt of staat met het aanbod van alternatieven, zoals deelvervoer en ov. Van der Graaf: “Als we dit gaan doen, dan hoort een goed alternatief erbij.” Hij twijfelt of het gaat lukken om die alternatieven tijdig klaar te hebben.
Meer informatie
> Bron en lees verder: NOS en RTV Utrecht
> Gemeente Utrecht, lid Vexpan en Commissie Gemeenten
Meer nieuws
Beter omgaan met bestaande parkeerplekken
Steden staan voor een grote uitdaging. Door bevolkingsgroei en een stijging in autobezit neemt de parkeerdruk toe, terwijl ook de behoefte aan meer ruimte en duurzaamheid toeneemt.
Lees meerIs parkeerbeleid nog nodig?
Steeds minder gemeenten stellen parkeerbeleid op. Deze tendens sluit aan bij de constatering dat parkeren geen losstaand beleidsveld meer is
Lees meerParkeergarage Rokin: in alles uitdagend!
Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage.
Lees meerNorm toegankelijkheid gebouwen in aantocht
Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.
Lees meerCoronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde
Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.
Lees meer100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR
Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.