Utrecht vergroot aanbod gehandicaptenparkeerplaatsen vanwege autoluw beleid
De gemeente Utrecht gaat meer gehandicaptenparkeerplaatsen in de stad realiseren. Nieuwe richtlijnen eisen dat elke publieke voorziening er minstens twee moet hebben. Volgens de wethouder is dat nodig omdat de ruimte voor auto’s afneemt vanwege het autoluwe beleid.
Het huidige gehandicaptenparkeerbeleid stamt nog uit 1999. Daarin geldt alleen dat het aandeel algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in betaald parkeergebied minimaal twee procent moest zijn. Maar nu de gemeente steeds meer parkeerplaatsen opheft, is dit percentage niet meer voldoende. ‘Hierbij moeten we voorkomen dat het voor mensen met een beperking moeilijker wordt om hun bestemming te bereiken en gebruik te maken van de voorzieningen in onze stad. Daarom zijn de regels aangepast’, aldus wethouder Lot van Hooijdonk.
Bij zoveel mogelijk publieke voorzieningen, zoals een gezondheidscentrum, bioscoop en theater, moeten minimaal twee gehandicaptenparkeerplaatsen komen. Daarbij moet het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen afgestemd zijn op de bezoekersaantallen van de voorziening. Het kan dus voorkomen dat er meer dan het minimale aantal van twee nodig zijn op sommige plekken.
De stad reserveert twee tot vijf procent van het totale aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte voor algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Dit gaat gelden naast de bestaande mogelijkheid voor gehandicaptenkaarthouders om op alle gewone parkeerplaatsen gratis te parkeren.
Verder zijn de voorwaarden om een individuele gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken) te krijgen aangepast. ‘Door verruiming van die criteria komen er nu meer mensen in aanmerking voor een individuele gehandicaptenparkeerplaats’, vertelt de wethouder. Voorheen mochten mensen met een beperking slechts drie uur achter elkaar parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. “Een maximale parkeerduur van drie uur blijkt op veel plekken, met name in de binnenstad, te beperkt, voor bijvoorbeeld winkelen en een restaurantbezoek of een film- en theaterbezoek”, aldus de wethouder. Vanaf nu is er alleen sprake van een korte parkeertijd als dat past bij de omliggende voorzieningen. Uiteraard blijft de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken maatwerk. De gemeente geeft aan rekening te houden met de aard van de beperking en de behoeften van de aanvrager.
Het college van B en W heeft alle aanpassingen opgenomen in nieuwe richtlijnen die onlangs zijn vastgesteld.
Meer informatie
> Utrecht
Meer nieuws
Sensortechnologie helpt senioren
Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren.
Lees meerFiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat
RTL Nieuws berichtte: ‘Jaarlijks honderden boetelawines door scanauto: aangepakt om een foutje’. Hoe zit dit? De redactie van Vexpansie geeft een algemeen beeld.
Lees meerUtrechtse gemeenteraad wenst waslijst aan uitzonderingen op plan betaald parkeren
De Utrechtse coalitie is verdeeld over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. D66 en ChristenUnie willen een lijst aan uitzonderingen toevoegen aan de plannen.
Lees meerZware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag
Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd.
Lees meerOnbekend en onbemind: de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften
Er is een tussenweg bij verschil van mening bij bouw of verbouw: advies vragen aan de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften. Daar gaan we in dit artikel op in.
Lees meerEenVandaag over minder parkeerplaatsen nieuwbouw
Je auto makkelijk voor de deur parkeren: in steeds meer steden wordt dat de uitzondering. Gemeenten willen minder 'blik' langs de weg en voeren een strenger parkeerbeleid door. EenVandaag besteedt er aandacht aan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.