Markante personen uit de parkeerwereld | Angelique Breukel: 'Parkeren is nooit saai!'
In haar loopbaan werkte Angelique Breukel bij diverse takken van de overheid, waarbij ze zich zowel met het beleid als met de operationele kant van parkeren bezig mocht houden. Nu is zij ook adjunct-directeur van adviesbureau Spark en is vanuit die rol direct betrokken bij alle facetten van het parkeervak.
Van de redactie Vexpansie | Tekst: Jeroen Quee – Sweco en Tjeerd Velders – Via Velders, Foto: Angelique Breukel
Angelique, hoe ben je ooit in de parkeerwereld terechtgekomen?
Na mijn studie Bedrijfseconomie ben ik eind jaren ’80 begonnen bij een waterschap in Noord-Brabant en daarna heb ik gewerkt bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Later stapte ik over naar de gemeente Den Bosch en daar ging ik onder andere aan de slag met parkeervergunningen, maar ook met de operationele zaken zoals de balie en de meldkamer.
Eugène Kok was mijn leidinggevende en tegelijkertijd een echte leermeester. Door hem ben ik behept geraakt met het ‘parkeervirus’. Na 18 jaar bij de gemeente Den Bosch te hebben gewerkt ben ik in 2019 overgestapt naar Spark. Dus ik bleef in de parkeerwereld. In mijn rol als adviseur kom ik nu met veel verschillende gemeenten in aanraking. Bijzonder om te zien hoe het parkeerbeleid bij elke gemeente weer net iets anders wordt geschreven en uitgevoerd.
Naast mijn rol bij Spark lever ik graag een bijdrage aan Vexpan. Mooi om te zien hoe de vereniging door de jaren heen steeds meer diver is geworden met onder andere een goed lopende Commissie Gemeenten.
Hoe heeft de parkeerwereld zich in jouw ogen in de afgelopen 20 jaar ontwikkeld?
Nou, er is echt heel veel veranderd! De ontwikkeling is vooral heel sterk waar het gaat om de interactie met bewoners: vroeger bleef het bij het beantwoorden van brieven maar tegenwoordig zijn we fysiek met bewoners bezig met participatie. Het thema parkeren is veel nadrukkelijker in beeld en dat brengt nieuwe processen met zich mee zoals klankbordgroepen, werkateliers en panels. Alles ligt ook meer dan vroeger onder een vergrootglas. En dat gaat niet alleen over het beleid want ook bij de manier waarop dat wordt uitgevoerd, is de burger meer betrokken. De dienstverlening aan de burger wordt dus complexer en dat heeft ook effect op de werkwijze bij de organisatie en het beheer daarvan. Al in mijn tijd in Den Bosch hadden Eugène Kok en ik hier stevige discussies over en dat leidt je naar een steeds betere benadering van de burger, de klant. Parallel daaraan zit ook de politiek er meer ‘bovenop’ en dat heeft invloed op de manier waarop we werken.
Voor ons als adviesbureau is de missie om vroegtijdig inzichten aan te dragen, zodat je die nieuwe werkprocessen doelgerichter kunt doorlopen. Wij weten aan het begin van een traject wat er verderop nog gaat komen.
Welke ontwikkelingen zie je in de operationele sfeer door de jaren heen?
Ook hier zie ik meer en meer betrokkenheid van politiek en publiek. Ondanks een toename van zich steeds verder ontwikkelende technieken, blijft goed contact met de burger uiterst belangrijk. Het parkeerloket is bijvoorbeeld in bijna elke gemeente verdwenen, maar klachten en vragen moeten natuurlijk wel kunnen worden behandeld. Vergrijzing speelt ook een rol. Mensen zijn langer mobiel en zijn gesteld op wat ze verworven hebben.
Hoe bevalt het je als directielid van Spark?
Het is heel leuk om te doen en om een bijdrage te leveren aan het ‘zijn’ van Spark. We zijn 2 jaar geleden een coöperatie geworden en bepalen ook echt samen de strategie. Onder leiding van Welmoed Rieff vormen we een vrouwelijke directie in een relatief groot mannenbolwerk. Leuk aan ons kleine adviesbureau is dat ik ook nog gewoon adviseur ben en dus voornamelijk meewerk aan de dagelijkse adviespraktijk. Met z’n allen varen we tegelijkertijd de uitgestippelde koers van het bureau. En door met je ‘voeten in de klei’ te staan blijf je levendig en enthousiast waarbij je binnen een bureau als het onze als vanzelfsprekend met elkaar samenwerkt. Het werken als commercieel parkeeradviseur is meer gebaseerd op interactie met de omgeving, terwijl je bij een gemeente veel meer te maken hebt met de politieke context. Je leert het parkeervak door het te doen. En daarbij geldt natuurlijk: parkeren is nooit saai!
Hoe ziet je leven buiten Spark eruit. Ben je nog steeds Brabander?
Ik ben eigenlijk Limburger, want ik ben opgegroeid onder de rook van stadion De Koel in Venlo. Daardoor houd ik erg van voetbal kijken. Ik ben getrouwd en heb vier kinderen waarvan drie zoons. Thuis wordt door iedereen veel naar voetbal gekeken en we hebben daarbij alle smaken topclubs in huis, dus altijd leven in de brouwerij!
Wat wil je nog bereiken of veranderen in het parkeren?
Ik zou graag zien dat je vanuit parkeren echt kunt meedenken aan de voorkant van het maken van ruimtelijke plannen. We kunnen 10 miljoen auto’s niet zomaar wegdenken en moeten breed nadenken wat we willen met de schaarse openbare ruimte waar ook fietsen, bomen en veel andere voorzieningen vragen om een plek. De auto krijgt daarbij een andere positie, maar als het aan mij ligt zonder het negatieve imago dat parkeren nog vaak heeft.
Meer informatie
> Angelique Breukel
> Spark, lid van Vexpan en Expertteam
> Angelique zit in het projectteam Vexpan Nationaal Parkeercongres
> Jeroen Quee – Sweco / redactie Vexpansie
> Tjeerd Velders – Via Velders / redactie Vexpansie
Bekijk meer artikelen
Winkelbestedingen en de vervoerwijze van klanten
De laatste tijd is de discussie over het belang van automobilisten, fietsers en voetgangers in winkelgebieden weer opgelaaid. Hoogste tijd dus om eens nader te kijken naar wát nu eigenlijk gemeten wordt in deze onderzoeken.
Lees meerGouda legt vier scenario’s betaald parkeren voor aan inwoners
De gemeente Gouda gaat eind oktober vier scenario’s voor invoering van betaald en vergund parkeren voorleggen aan de inwoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem.
Lees meerOp steeds meer plekken betaal je om te parkeren, 'worsteling voor gemeenten'
Gisteren berichtte NOS Nieuwsuur over de ‘worsteling van gemeenten' over betaald parkeren en de parkeermythen. De datajournalist van Nieuwsuur benaderde Vexpan hoe hij de toename van betaald parkeren in Nederland in kaart kon brengen.
Lees meerNationaal Laadonderzoek 2024: elektrische rijder wil slim laden
Steeds meer elektrische rijders zien de voordelen van slim laden bij de laadpaal, zo blijkt uit Nationaal Laadonderzoek 2024. Het jaarlijkse onderzoek, dit jaar de vijfde editie, is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van elektrische rijders (EV-rijders).
Lees meerMaximumbedrag naheffingsaanslag parkeerbelasting 2025 vastgesteld
Per 1 januari 2025 mogen gemeenten maximaal € 78,80 in rekening brengen voor de kosten die zijn gemoeid met het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting.
Lees meerVernieuwde whitepaper brandveiligheidsrisico’s parkeergarages onder gestapelde woningbouw
BBN heeft een vernieuwde versie uitgebracht van de whitepaper over brandveiligheidsrisico’s bij parkeergarages tot 1.000 m2 onder gestapelde woningbouw. De uitgave is gericht op gebouweneigenaren, appartementseigenaren en vastgoedbeheerders met een onderliggende parkeergarage tot 1.000 m2 oppervlakte.
Lees meer