Uitreiking Q-Park Student Awards 2025
Q-Park en de Erasmus Universiteit Rotterdam organiseerden vandaag in de Nieuwe Kerk in Den Haag het 11e jaarlijkse Studentenprijs- en Thought Leader Event. Het thema voor het evenement in 2025 was Perspectieven op stedelijke mobiliteit: toen, nu en morgen.
Na de succesvolle wandeltocht van het vorige evenement gingen zo’n 70 gasten in groepen op pad om te leren hoe Q-Park de gemeente Den Haag ondersteunt bij het beheren van mobiliteit. De eerste stop was de bekroonde Mobility Hub Q-Park Centrum. Hier werkt Q-Park samen met stedelijke logistieke diensten, last-mile micromobiliteitsdiensten en aanbieders van laadpunten voor elektrische auto’s en autodelen, en biedt zo meer dan alleen parkeren.
De tour stopte om de eerste parkeergarage van Nederland te bewonderen, gebouwd in 1930, toen parkeren in Den Haag al een uitdaging was. De Torengarage, inmiddels een rijksmonument, biedt parkeergelegenheid aan de rand van het autovrije stadscentrum, inclusief het historische Hofkwartier, op korte loopafstand van het Nederlandse parlement en Paleis Noordeinde.
Langetermijn
In zijn welkomstwoord zei Frank De Moor, CEO van Q-Park, dat dit misschien wel het belangrijkste evenement op de Q-Park-kalender is. “We zijn een langetermijninvesteerder met een maatschappelijke betrokkenheid en we verbinden gemeenschappen”, zei hij. “Parkeren draait om het bedienen van de gemeenschap. En bij het aanpakken van hun behoeften op het gebied van mobiliteitstransitie zijn wij onderdeel van de oplossing.”
Keynote sprekers focussen op de toekomst van mobiliteit
Emile Jutten, Manager Mobiliteit in Den Haag, sprak over hoe Den Haag de stad aanpast om ruimte te creëren voor mensen en mobiliteit. Met de zee aan de ene kant en de aangrenzende gemeenten, heeft Den Haag geen ruimte om uit te breiden. Het is de dichtstbevolkte stad van Nederland en heeft ook de meeste auto’s per vierkante meter, met een groeiende mobiliteitsbehoefte. Zelfs fietsen hebben brede rijstroken nodig om veilig te kunnen reizen. Tegen 2040 wil de stad een mentaliteitsverandering teweegbrengen die het aantal korte autoritten (minder dan 5 km) met 20% vermindert en deze verplaatsingen vervangt door lopen en fietsen.
Carlo van de Weijer, algemeen directeur van het Eindhoven AI Systems Institute aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), gaf een prikkelende presentatie. Hij daagde de aanwezigen uit om traditioneel beleid, dat mensen aanmoedigt om het openbaar vervoer te gebruiken in plaats van individuele mobiliteit, ter discussie te stellen. In zijn visie op de toekomst van parkeren verwacht hij:
- dat er meer in plaats van minder auto’s geparkeerd zullen moeten worden;
- een verschuiving van parkeren op straat naar parkeren buiten de straat, doordat steden straten opruimen en laadpunten voor elektrische voertuigen onderdeel worden van het energiesysteem;
- parkeren zal duurder worden, maar de alternatieven kunnen nog duurder worden, omdat mensen van nature mobiel zijn.
Q-Park Student Award 2025
De eerste studentenprijs, georganiseerd door Q-Park en de Erasmus Universiteit Rotterdam, vond in 2014 plaats in een kleine vergaderzaal van de universiteit met slechts een handvol aanwezigen. Een schril contrast met het evenement van vandaag, waar meer dan 130 gasten bijeenkwamen om te horen hoe theorie doorsijpelt naar de praktijk van parkeren en mobiliteit.
Studentenonderzoek levert een waardevolle bijdrage aan het dichten van de kenniskloof. Deze prijs staat open voor alle Europese universiteiten en hogescholen. Sinds de oprichting in 2014 zijn er meer dan 100 scripties en projecten in aanmerking gekomen voor de prijs.
Dit jaar werden projecten ingediend door de Erasmus Universiteit Rotterdam, de TU Delft, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Antwerpen, waaruit er 10 werden geselecteerd op basis van hun wetenschappelijke kwaliteit. Een panel van experts op het gebied van parkeren en mobiliteit beoordeelde de inzendingen en selecteerde drie finalisten. Elk van de winnende studenten gaf een korte presentatie van hun onderzoek en bevindingen.
Giuliano Mingardo, senior onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en gespecialiseerd in parkeerbeleid en mobiliteitsmanagement, introduceerde de studenten en prees het hoge wetenschappelijke niveau van hun onderzoek. Hij benadrukte dat AI misschien kan bijdragen aan het genereren van ideeën, maar niet aan het implementeren van oplossingen.
De winnaars zijn:
- Cas Oudijk, TU Delft: Verplaatsingsstrategieën voor gedeelde elektrische voertuigen voor energietransport en voertuig-naar-netdiensten.
- Julien Petat, Erasmus Universiteit Rotterdam: Beoordeling van de waargenomen waarde van mobiliteitsoplossingen: een kwantitatieve studie in Duitsland.
- Merijn van Elk, Vrije Universiteit Amsterdam: De impact van het verminderen van parkeren op straat op huizenprijzen: bewijs uit Amsterdam.
Een samenvatting van deze drie scripties en de winnende scripties van voorgaande jaren zijn beschikbaar op de website van de Q-Park Student Award.
Na de presentaties overhandigde Frank De Moor elk van de winnaars een cheque van € 1.500.
Meer informatie:
> Op foto (Q-Park Nederland): Giuliano Mingardo, Merijn van Elk, Cas Oudijk, Julien Petat, Frank De Moo
> Bron: Q-Park, lid van Vexpan
> Samenvatting winnende scripties
Meer nieuws
Eindrapportage Deelmobiliteit in Gebiedsontwikkeling
In opdracht van het nationale samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit is een nader onderzoek gedaan naar casuïstiek, dilemma’s en al geleerde lessen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling.
Lees meerEPA lanceert Parking Data Essentials reeks
De European Parking Association Werkgroep Data & Digitalisering deelt de EPA Parking Data Essentials (PDE). Deze behandelen de basisprincipes voor het beheer en publicatie van parkeerdata, zoals vereist door de regelgeving van de Europese Unie.
Lees meerVexpan vertegenwoordigd in nieuwe EPA werkgroep Handhaving
EPA, European Parking Association heeft een nieuwe werkgroep ingesteld: Enforcement. Wilco van de Vosse van Vexpan lid SHPV neemt hieraan deel. Zo is ook Vexpan vertegenwoordigd.
Lees meerNieuwe trend: kenteken verbergen om parkeerboete te voorkomen
In Rotterdam lijkt een nieuwe trend geboren: in verschillende wijken in de stad zijn auto's gespot waarvan op subtiele en minder subtiele wijze het kenteken is verstopt. Eigenaren hopen hiermee parkeerboetes te voorkomen.
Lees meerRaad stemt in met parkeerbeleid en cultuurnota in Hoornse binnenstad
HOORN - In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober heeft de raad ingestemd met nieuwe parkeerzones en tarieven in de binnenstad.
Lees meer'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands
De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.