Scanauto's niet meer ingezet voor opsporen gestolen auto's Amsterdam

Gepubliceerd op: 09 december 2024

De data die scanauto’s verzamelen wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto’s in Amsterdam. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven, laat wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) weten.

 

In 2017 begonnen de gemeente, politie en RDW op basis van een convenant met het opsporen en afslepen van gestolen voertuigen die met behulp van parkeerdata waren opgespoord. Deze innovatieve werkwijze in de keten was eerder getest in een pilotopstelling. Egis Parking Services, het bedrijf dat door middel van scanauto’s controleert of er betaald is voor parkeren, gaf daarbij alle gescande kentekens door aan het RDW. Het RDW kon zien of het om een gestolen auto ging en gaf in dat geval de locatie door aan de politie. Vaak lichtte de politie daarna handhaving in, die de wagen op kosten van de verzekeraar wegsleepte.

 

Maar in 2020 trok de politie zelf aan de bel over een mogelijk probleem met de privacy. De parkeerdata, in feite persoonsgegevens, werden namelijk voor een ander doel gebruikt dan waarvoor ze oorspronkelijk zijn verzameld. In 2023 heeft de gemeente genoemde activiteiten stopgezet, omdat er aanwijzingen waren dat de gehanteerde werkwijze niet voldeed aan de eisen van de AVG. De convenantpartijen hebben de werkwijze vervolgens voor onderzoek als zogenaamde ‘ use case’ aangeboden aan de Adviesfunctie van IBDS (Interbestuurlijke Datastrategie, overheden die onder regie van
Binnenlandse Zaken samenwerken op het gebied van databeleid en datastrategie). IBDS heeft de werkwijze vervolgens door Pels Rijcken Highberg laten onderzoeken. Pels Rijcken Highberg heeft op 1 oktober 2024 het eindrapport opgeleverd.

 

Uit het onderzoek kwam (samengevat) naar voren, dat de eerder gehanteerde werkwijze vanwege het ontbreken van een duidelijke wettelijke grondslag voor gemeenten om parkeerdata voor dit doel te delen met RDW niet in overeenstemming is met de AVG (opsporing van gestolen voertuigen is geen wettelijke taak van de gemeente) en daarmee onrechtmatig. De (standaard)verstrekking van gegevens wordt tevens bovenmatig geacht. Pels Rijcken Highberg heeft op verzoek van de convenantpartners een aantal alternatieve werkwijzen onderzocht. Aan alle alternatieve werkwijzen bleken juridische risico’s of andere bezwaren te kleven. Om deze redenen hebben de convenantpartners besloten om de oude werkwijze niet te hervatten en bovengenoemd convenant te beëindigen. Dat is jammer voor personen en bedrijven die slachtoffer zijn van autodiefstal.

 

De convenantpartners hadden de activiteiten zoals beschreven in het convenant in de toekomst juist willen uitbreiden. De initiatiefnemers van het convenant hebben IBDS verzocht om de resultaten van het onderzoek bij het rijk onder de aandacht te brengen.

 

Meer informatie
> Lees de brief aan de gemeenteraad
> Gemeente Amsterdam, lid van Vexpan en Commissie Gemeenten

Tags

scanauto parkeerdata AVG gestolen auto's

Meer nieuws

Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering

CROW heeft de publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren' vervangen door publicatie 744 'Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering'. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen.

Lees meer

Rechtvaardige straten in schoolomgevingen

Hoe is in Nederland het halen en brengen van kinderen bij schoollocaties georganiseerd? Vanuit de redactie van Vexpansie deelt senior beleidsadviseur Christian Ratering een aantal visies en onderzoeken.

Lees meer

Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving

Gemeente Rotterdam kwam in de media over 'onterechte parkeerboetes'. Zij verbetert continu het proces van fiscale handhaving. Wat kunnen we van elkaar leren?

Lees meer

Parkeergarage Station Haarlem: een renovatie voor optimaal parkeercomfort

Interparking Nederland voltooide in juni de renovatie van Parkeergarage Station in Haarlem. In dit interview spreken we met Erwin Lund en Bojan Robbe over de technische oplossingen en verbeterde parkeerervaring.

Lees meer

Betaald parkeren P+R Breukelen

Provincie Utrecht heeft besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.

Lees meer

Maastricht voert progressief parkeertarief in

Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.

Lees meer
1 15 16 17 18 19 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief