Raad stemt in met parkeerbeleid en cultuurnota in Hoornse binnenstad

Gepubliceerd op: 23 oktober 2024

HOORN – In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober heeft de raad ingestemd met nieuwe parkeerzones en tarieven in de binnenstad. Ook is de raad unaniem akkoord gegaan met nieuw cultuurbeleid. Tot slot heeft de Hoornse raad aangegeven wat haar ambitie is wat betreft recreatieruimte in West-Friesland.

 

De raad heeft ingestemd met de nieuwe verdeling van parkeergebieden en bijbehorende parkeertarieven in de binnenstad. In plaats van zeven verschillende parkeergebieden, komen er nu drie. Hiermee wordt het voor inwoners en bezoekers eenvoudiger en overzichtelijker om een parkeerplek te vinden.

 

Voor inwoners, bezoekers én de culturele sector is het van belang om beleid te maken voor de culturele sector. Het college heeft nu beleid opgesteld in de zogenoemde cultuurnota en onder andere drie speerpunten opgesteld:

 

1. Ruimte voor jongerencultuur

2. Een leven lang cultuur

3. Kunst om de hoek

 

Voor de totstandkoming van deze speerpunten is samengewerkt met allerlei partijen uit de cultuursector, maar ook met jongerenplatforms. De raad heeft unaniem ingestemd met de voorgestelde nota en heeft daar ook iets aan toegevoegd met een amendement. Zo wordt in de nota opgenomen dat de brede waarde van cultuur wordt erkend en andere beleidsterreinen, zoals sociaal beleid, actief betrokken worden bij de uitvoering van de speerpunten. Daarnaast legt de raad vast dat het culturele veld aanhaakt bij maatschappelijke vraagstukken, zoals bijvoorbeeld de bestrijding van eenzaamheid en de aantrekkingskracht van de stad richting jongeren.

 

Recreatieruimte in de regio
De groei van het aantal inwoners en andere ruimtelijke ontwikkelingen in de regio zijn aanleidingen om te kijken naar meer recreatieruimte in Westfriesland. Dit is noodzakelijk voor het aantrekkelijker maken van de regio en helpt de gezondheid van de inwoners. Door het college kreeg de raad drie ambitieniveaus voorgelegd met niveau 2 als aanrader. De raad heeft unaniem met dit advies en daarmee niveau 2 ingestemd. Alle zeven Westfriese gemeenteraden mogen aangeven welk ambitieniveau zij graag willen vastleggen.

 

Kersenboogerd
Met het programma Kansen voor de Kersenboogerd werkt de gemeente aan het opknappen van de openbare ruimte. Hiervoor is door de raad een voorbereidingskrediet van 600.000 euro beschikbaar gesteld.

 

Tijdelijke vervanging Aart Ruppert
Aart Ruppert wordt voor 16 weken vervangen door Charles Webster. Om gezondheidsredenen moet hij een stapje terug doen. Webster maakt deel uit van de fractie van Guido Breuker. Het is nog niet duidelijk of deze fractie de naam ÉénHoorn kan blijven dragen, aangezien de fractie HOP van André van Beusekom en Robert Vinkenborg ook aanspraak maakt op de naam.

 

Meer informatie:
> Bron: Rodi, Gemeentenieuws Hoorn

Tags

Parkeerbeleid Gemeente Hoorn Parkeerzones Parkeertarieven

Meer nieuws

Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag

Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.

Lees meer

Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.

Lees meer

Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'

Lees meer

Sociaal bewogen parkeerbeleid

Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.

Lees meer

Maximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024

Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).

Lees meer

Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen

De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.

Lees meer
1 24 25 26 27 28 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief