Raad Haarlem na referendum: parkeernota ingetrokken

Gepubliceerd op: 29 maart 2024

De gemeenteraad van Haarlem heeft op 28 maart 2024 de uitslag van het parkeerreferendum besproken. De raad heeft besloten om de Nota Uitwerking parkeerregulering in te trekken. En opdracht gegeven aan het college om in gesprek te gaan met de stad en daarna met een nieuw voorstel te komen.

 

Op 6 maart 2024 konden Haarlemmers tijdens een referendum laten weten of zij vóór of tegen de ‘Nota Uitwerking parkeerregulering: Uitbreiding betaald parkeren in Haarlem’ waren. Ruim 37% van de Haarlemmers die mochten stemmen heeft dat gedaan. Van hen stemde 81,61% tegen de nota. De uitslag van het referendum is een advies aan de raad. De raad heeft op basis van deze uitslag besloten de nota in te trekken.

 

In gesprek met de stad
In de nota stond een pakket aan maatregelen om parkeerproblemen in Haarlem aan te pakken. De gemeenteraad wil graag meer weten over de redenen waarom veel Haarlemmers tegen de maatregelen stemden. Daarom heeft de raad het college opdracht gegeven om opnieuw in gesprek te gaan met de stad. Haarlemmers kunnen zo een bijdrage leveren aan de oplossingen. De raad wil dit voorstel in december 2024 bespreken.

 

Op deze manier wil de gemeenteraad recht doen aan zowel de uitslag van het referendum als aan eerder vastgesteld beleid, zoals de Omgevingsvisie(link is extern), Woonvisie(link is extern) en het Mobiliteitsbeleid(link is extern).

 

Regeling voor onder andere scholen en handhaving op geldende parkeerregels
Ook heeft de raad opdracht gegeven om parkeerregelingen uit te werken voor onder andere scholen en begraafplaatsen. Daarnaast wil de raad dat er meer wordt gehandhaafd op de geldende parkeer- en verkeersregels.

 

Meer informatie
> Bron: gemeente Haarlem 
> Themadag Gemeenten: Participeren kan je leren! | 30 mei 2024

Tags

parkeernote parkeerreferendum betaald parkeren

Meer nieuws

Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

Ruim vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben. Met name de milieu-impact van autorijden wordt hiervoor als argument aangehaald.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer

Gemeente Amsterdam peilt de markt voor kantoorruimte, woningbouw en parkeren

De gemeente Amsterdam is  op zoek naar informatie over het combineren van woningen en kantoorruimte op 2 kavels op het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord. Met deze informatie willen ze de toekomstige plannen scherper formuleren met het oog op gemeentelijke tenders.

Lees meer

Q-Park Student Award

Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”. In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.

Lees meer

Aan buitenlandse verkeersboete ontsnap je niet meer

Voertuigautoriteiten binnen de Europese Unie (EU) stellen hun kentekenregisters open voor afhandeling van verkeersboetes. De voertuigautoriteit in Nederland is de RDW.

Lees meer

Steeds vaker betaald parkeren: is parkeerbelasting een melkkoe voor gemeenten?

Nieuwsberichten over parkeergeld roepen vaak veel negatieve reacties op. "Parkeerbelasting is puur de gemeentekas spekken" of "Burgers pesten, dat doen ze graag de politieke elite." Giuliano Mingardo beantwoord 5 prangende vragen.

Lees meer
1 26 27 28 29 30 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief