Raad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen

Gepubliceerd op: 20 december 2023

De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december 2023 met een aantal aanpassingen aan het beleid. Zo is onder andere de prijs voor de eerste vergunning bekendgemaakt. De oppositie is woedend dat de coalitie de plannen alsnog uitvoert.

 

De uitslag van het referendum was duidelijk: 76 procent van de inwoners is tegen de plannen. Vooral de onduidelijkheid over de uitvoer kon op veel kritiek rekenen. Want hoe duur worden de vergunningen? Moeten bezoekers straks betalen? Wanneer is mijn wijk aan de beurt? Antwoorden op die, en nog vele andere vragen, zouden in een later stadium pas komen.

 

Coalitiepartijen D66, CDA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie hebben nu een aantal aanpassingen aangebracht, waarmee ze denken de inwoners tegemoet te komen.
Zo is vastgesteld dat de eerste vergunning 30 euro per jaar gaat kosten. Ook belooft wethouder Tyas Bijlholt goed in gesprek te gaan met ondernemers, die zich zorgen maken over het wegblijven van klanten als de plannen worden ingevoerd.

 

Amersfoort-Noord over tien jaar 
De tweede grote verandering is dat de plannen in Vathorst, Kattenbroek, Hoogland, Hooglanderveen en Nieuwland pas na 2035 worden ingevoerd. De noordelijke wijken zouden al als laatste aan de beurt komen, maar nu is ook duidelijk wanneer. Wel wordt een kleine slag om de arm gehouden. In het aangenomen voorstel staat dat het eerder zou kunnen als inwoners daar zelf om vragen, als er sprake is van een waterbedeffect of als het noodzakelijk is voor woningbouw.

 

“We kunnen deze uitkomst niet negeren”, zegt Kirsten Mik (D66). Toch heeft onder andere deze partij wél voor de plannen gestemd. De coalitie vindt de plannen nodig om de stad in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden. Met de aanpassingen vinden ze dat er voldoende is geluisterd naar de uitslag van het referendum. De aanpassingen moeten een deel van de zorgen bij inwoners wegnemen.
Vanaf dag één kunnen de nieuwe parkeerplannen van de gemeente Amersfoort rekenen op een storm van kritiek. Inwoners vinden het onnodig om overal in de stad parkeervergunning in te voeren. Veel mensen maken zich zorgen over hoe het plan er in de praktijk uit gaat zien. Uiteindelijk kwam het zelfs tot een referendum.

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel op RTV Utrecht
> Vexpansie artikel over raadgevend referendum

Tags

parkeerbeleid parkeerreferendum betaald parkeren autoluwe binnenstad

Meer nieuws

Vernieuwde Beleidsregels Parkeren Nijmegen

Bijna jaarlijks worden de Beleidsregels Parkeren herzien, passend binnen vastgestelde Parkeernota. Hierin staan de parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nijmegen voor de komende jaren.

Lees meer

Parkeerbeleid in Beverwijk duidelijker en simpeler

Gemeente Beverwijk versimpelt het parkeerbeleid. Iedereen kan vanaf 1 januari 2025 elke dag het eerste uur gratis parkeren. Dit heeft de gemeenteraad besloten op 14 november. 

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld | Martin Bartels: ‘Correcte handhaving is het fundament voor parkeerbeheer’

Martin Bartels is al lange tijd werkzaam bij Parkeerbeheer in de gemeente Roosendaal. Met passie vertelt hij over zijn werk, over de stad en over de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft.

Lees meer

Off-street parkeren zonder slagbomen

Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.

Lees meer

Nijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg

Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen voor de deur die de bewoners kwijtraken. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad.

Lees meer

Eindrapportage Deelmobiliteit in Gebiedsontwikkeling

In opdracht van het nationale samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit is een nader onderzoek gedaan naar casuïstiek, dilemma’s en al geleerde lessen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling.

Lees meer
1 2 3 4 5 6 46

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief