Q-Park Student Award

Gepubliceerd op: 19 juni 2023

De Q-Park Student Award is een prijs die jaarlijks wordt georganiseerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam en Q-Park . De Q-Park Student Award is een wedstrijd die openstaat voor studenten die studeren aan Europese hogescholen en universiteiten. Elk bachelor- of masterproject met betrekking tot parkeren en/of mobiliteit, in de breedste zin van het woord, komt in aanmerking voor de prijs. Tijdens het evenement presenteren de studenten die de drie beste projecten hebben ingediend hun resultaten.
Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”

 

Van de redactie Vexpansie / Tekst: Ties de Groot

 

 

In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.

 

Intentie van voertuigeigenaren om Mobility-as-a-Service te gebruiken
Als gevolg van de toenemende urbanisatie en uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, lijkt een herstructurering van het huidige mobiliteits- en transportsysteem onvermijdelijk. Het concept Mobility-as-a-Service (MaaS) wordt door beleidsmakers gezien als een antwoord of de nodige verandering. MaaS is een online platform waar gebruikers een reis kunnen plannen, boeken en betalen en keuze hebben uit verschillende mobiliteitsvormen, traditioneel en gedeeld. De mogelijke impact van MaaS op mobiliteit is in de literatuur echter relatief onduidelijk. Het doel van dit onderzoek is daarom om inzichtelijk te maken welke factoren de intentie om MaaS te gebruiken beïnvloeden. Het onderzoek richt zich op bezitters van een privé voertuigen, wie tot dusver zijn geïdentificeerd als reizigers met een negatieve houding tegenover MaaS. Beleidsmakers zijn geïnteresseerd in het gebruiken van MaaS, omdat de verschuiving van privé voertuigen naar andere mobiliteitsvormen een positieve invloed kan hebben op de vermindering van drukte op de weg en het milieu. Om inzicht te verkrijgen in mogelijke veranderingen in reisgedrag en de adoptie van nieuwe systemen, is een empirisch onderzoek uitgevoerd onder (mede-)bezitters van gemotoriseerde voertuigen (passagier auto, elektrische passagier auto, busje, motor; bromfiets) die in Nederland wonen. De vragenlijst is gebaseerd op een conceptueel model dat uitlegt waarom mensen dit nieuwe systeem (MaaS) gebruiken en heeft respondenten gevraagd naar hun reisgedrag, socio-economische karakteristieken en houdingen tegenover MaaS. Met een Latent Class Cluster Analaysis (LCCA) zijn vijf clusters in de onderzoekspopulatie geïdentificeerd met betrekking tot de intentie om MaaS te gebruiken. De cluster profielen laten zien dat bezitters van privé voertuigen die vaak het openbaar vervoer en actieve vervoersmiddelen gebruiken, de hoogste intentie hebben om MaaS te gebruiken. Terwijl de ‘conservatieve’ voertuigbezitters met de auto als hoofdzakelijke vervoermiddel voor al hun reizen (bijvoorbeeld woon-werkverkeer, recreatie) een lagere intentie om MaaS te gebruiken laten zien. Gezien de verwachting dat de maatschappelijke baten van MaaS voornamelijk zullen plaatsvinden als MaaS wordt gebruikt door conservatieve auto gebruikers, concluderen wij dat, vanuit een beleidsperspectief, de implementatie van MaaS minder effectief kan zijn in het verminderen van transport externaliteiten (bijvoorbeeld vervuiling en tijdsverlies door verkeersdrukte) dan wellicht verwacht.

 

Auteur scriptie Renske van ‘t Veer et al., 2022

 

Lees hier de scriptie

 

 

 

 

 

Tags

MaaS Q-Park Student Award wedstrijd Erasmus Universiteit Rotterdam scriptie

Meer nieuws

Beter omgaan met bestaande parkeerplekken

Steden staan voor een grote uitdaging. Door bevolkingsgroei en een stijging in autobezit neemt de parkeerdruk toe, terwijl ook de behoefte aan meer ruimte en duurzaamheid toeneemt.

Lees meer

Is parkeerbeleid nog nodig?

Steeds minder gemeenten stellen parkeerbeleid op. Deze tendens sluit aan bij de constatering dat parkeren geen losstaand beleidsveld meer is

Lees meer

Parkeergarage Rokin: in alles uitdagend!

Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage.

Lees meer

Norm toegankelijkheid gebouwen in aantocht

Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.

Lees meer

Coronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde

Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.

Lees meer

100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR

Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten

Lees meer
1 49 50 51 52 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief