Prijstransparantie laadpalen blijft onder de maat

Gepubliceerd op: 24 juni 2025

De transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s blijft steken op een 6,1. Dit blijkt uit de nieuwe Benchmark Prijstransparantie 2025 van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL). Er zijn wel positieve uitzonderingen, die laten zien dat verbetering mogelijk is.

 

Grote verschillen
De benchmark toont aan dat er aanzienlijke verschillen bestaan tussen verschillende typen laadpunten. Laadpalen die via een aanbesteding met duidelijke contractafspraken zijn geplaatst, zogeheten concessiepalen, scoren met een 6,8 beduidend beter dan het landelijk gemiddelde. ‘Open markt’-laadpunten scoren gemiddeld een 6,1, terwijl semipublieke laadpunten achterblijven met een 5,5.

 

Ook tussen aanbieders van laadpassen, in de sector bekend als Mobility Service Providers (MSP’s), zijn de verschillen groot. Hun scores variëren van 4,2 tot 7,4, wat aangeeft dat sommige aanbieders al veel beter presteren dan anderen.

 

Verontrustende cijfers
De benchmark brengt verschillende zorgwekkende cijfers aan het licht. Slechts 50 procent van de prijzen op facturen komt overeen met de vooraf vindbare prijs. Bij 20 procent van de onderzochte gevallen was vooraf überhaupt geen tarief beschikbaar.

 

Het inzicht in de prijs tijdens het laden blijft met een score van 0,1 op 1 ver onder de norm. Daarnaast blijkt ad-hoc laden, wat volgens Europese regelgeving verplicht is, bij slechts 53 procent van de laadpunten mogelijk. Dit percentage is sinds 2023 niet verbeterd.

 

Kansen aanwezig
Roland Ferwerda, directeur van NKL Nederland, benadrukt het belang van de resultaten: ‘Prijstransparantie is geen bijzaak, maar een randvoorwaarde voor vertrouwen in elektrisch laden. Onze benchmark laat zien waar we staan als sector. En vooral waar de kansen liggen om het beter te doen.’

 

De grote steden, ook wel G4-regio’s genoemd, scoren gemiddeld beter dan het landelijk gemiddelde. Dit is mogelijk te verklaren door een hoger aandeel concessiepalen in deze gebieden.

 

> Lees verder over concrete acties en toekomstplannen

 

Meer informatie
> Bron: Nederlandelektrisch.nl 

Tags

e-laden laadtarieven prijstransparantie

Meer nieuws

Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen

Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.

Lees meer

BMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders

Met het pilotproject Charge & Repark proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken

Lees meer

Onderzoek naar laadprofielen: inzicht in belasting stroomnet door effect slim laden EV's

Data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030.

Lees meer

Open Innovatie Programma: TenneT op zoek naar the Holy Grail 

De razendsnelle opkomst van o.a. elektrische auto’s hebben ertoe geleid dat het elektriciteitsnetwerk op springen staat. Het gebrek aan capaciteit is inmiddels zo groot dat TenneT de handen ineenslaat.

Lees meer

Microcar

Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.

Lees meer

Gebruikersgroep laadinfradata NDW van start

NDW start in 2023 met het realiseren van een ontsluiting van laadinfradata. Deze data geeft inzichten die nodig zijn voor beleidskeuzes rondom de energietransitie, elektrisch rijden en het gebruik van geplaatste laadpalen.

Lees meer
1 11 12 13 14 15 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief