Post hbo-opleiding Parkeren: parkeren als onderdeel van de mobiliteitsketen

Gepubliceerd op: 13 september 2022

Parkeren was jarenlang een stabiel vakgebied. Maar de afgelopen jaren is parkeren steeds meer opgeschoven richting mobiliteit en daarmee een onderdeel van de mobiliteitsketen geworden. Deze verschuiving vraagt om een andere manier van kijken van de parkeermanager. De vernieuwde post hbo-opleiding Parkeren is aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Na het volgen van deze opleiding heb je alle kennis en kunde die nodig is om aan de slag te gaan in de praktijk. Marc Moonen, parkeerspecialist bij Kwirkey en tevens docent bij DTV Consultants, vertelt hier meer over.

 

> De nieuwe post hbo-opleiding Parkeren start in het voorjaar van 2023. Schrijf je hier in.

 

Verschuiving
Voorheen was het de normaalste zaak van de wereld dat iedereen een eigen auto voor de deur geparkeerd had staan. Hiermee verplaatste je je van a naar b. Maar tegenwoordig is er in veel steden geen ruimte meer om voldoende parkeerplaatsen te realiseren. Daarom worden vandaag de dag mensen steeds meer gestimuleerd om gebruik te maken van het openbaar vervoer, een deelfiets of deelauto. Oftewel, er worden veel bewustere keuzes gemaakt als het op verplaatsen aankomt.


Marc Moonen, docent 

 

“Dit heeft zijn weerslag op hoe het werkveld van parkeermanagers eruitziet. Ineens zijn er deelauto’s die op straat of in een parkeergarage moeten staan. Of deelscooters. En als je wilt dat er minder mensen met de auto komen, moet je wel meer fietsrekken neerzetten”, legt Marc uit. Het hele financiële plaatje voor een parkeerplaats of parkeergarage verandert dus.

 

Inhoud opleiding
Beroepssituaties en praktijkcases vormen de ruggengraat van de opleiding. Tijdens verschillende modules leer je over parkeeronderzoek, klanttevredenheid, financiën, aanbestedingen, parkeerbeleid en de rol van gebiedsontwikkeling. “Je wordt niet opgeleid tot financieel expert of aanbestedingsdeskundige, maar je leert wel hoe een parkeerexploitatieberekening in elkaar zit of hoe een aanbestedingsproces verloopt. Als parkeermanager ben je eigenlijk een allrounder in het veld van mobiliteit.”

 

Een ander belangrijk element van de opleiding is hoe je omgaat met data. Hoe kun je data inzetten om jouw keuzes als parkeermanager te onderbouwen? “Parkeren is een gevoelig onderwerp omdat iedereen er iets van vindt: er is te weinig plaats, het is te druk of te duur. Het is dus belangrijk dat je goed kunt uitleggen waarom je bepaalde dingen doet en hoe dat de situatie ten goede komt”, vertelt Marc.

 

Schrijf je in
> De nieuwe post hbo-opleiding Parkeren start in het voorjaar van 2023. Schrijf je hier in.

> Deze opleiding wordt georganiseerd door DTV Consultants in samenwerking met Vexpan.

 

De docenten zijn Elisio Baptista (ParkeerService), Sjoerd Stienstra (Stienstra Adviesbureau Stedelijk Verkeer), Roger Theunissen (TheMA Mobiliteitsadvisering), Michel Houtkamp (Spark), Marc Moonen (Kwirkey), Jaap Roest (Eiffel) en Barbara Verhallen, Gemma Schepers en Boen Groothoff van Gemeente Amsterdam.

Tags

opleiding parkeren dtv consultants

Meer nieuws

Expertteam: Is in een parkeergarage de wegenverkeerswet van toepassing

Wouter van Boggelen Tender manager, IP Parking B.V. heeft naar aanleding van een case bij een van hun klanten deze aan het Vexpan Expertteam voorgelegd.  

Lees meer

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer
1 10 11 12 13 14 35

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief