Politiek wil gewijzigd beleid betaald parkeren P+R Breukelen

Gepubliceerd op: 30 mei 2023

De komst van een P+R garage op P1 in Breukelen betekent de start van betaald parkeren. Nu is het parkeren op P+R terreinen rondom het station gratis. Een aantal partijen in de gemeenteraad van Stichtse Vecht wil dat het beleid hiervoor wijzigt en dient 30 mei 2023 een motie in. 

 

Op haar site meldt de provincie Utrecht dat ze zo de capaciteit van de P+R tot ongeveer 350 plekken vergroten. Breukelen is door haar ligging populair bij reizigers als overstapplek. Door te investeren in de P+R ondersteunen ze reizen met de trein voor twee groepen in het bijzonder: inwoners van de provincie Utrecht die vanuit hun huis naar het dichtstbijzijnde station rijden en automobilisten op de A2 die het laatste deel van hun reis per trein maken. Vergroten van de P+R capaciteit moet ook bijdragen aan vermindering van parkeren in de wijk en parkeren waar dat niet is toegestaan. De provincie Utrecht verwacht in november 2023 de parkeergarage op te leveren.

 

RTV Stichtse Vecht bericht over de motie van de politieke partijen: ‘Betaald parkeren is inderdaad één van de mogelijke oplossingen om te voorkomen dat de parkeerplaats altijd vol staat met langparkeerders. Maar het kan echter niet zo zijn dat onze inwoners die dagelijks per trein reizen op hoge kosten worden gejaagd. Per fiets reizen naar het station geniet overigens onze voorkeur maar dat is niet altijd en niet voor iedereen mogelijk.’

 

Meer informatie

> Meer over ‘Realisatie parkeergarage P+R Breukelen‘, provincie Utrecht
> Meer over motie op site RTV Stichtse Vecht 

Tags

P+R betaald parkeren beleid

Meer nieuws

Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag

Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.

Lees meer

Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.

Lees meer

Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'

Lees meer

Sociaal bewogen parkeerbeleid

Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.

Lees meer

Maximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024

Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).

Lees meer

Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen

De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.

Lees meer
1 24 25 26 27 28 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief