Parkeervisie gemeente Enschede: flexibiliteit en verlagen parkeerdruk

Gepubliceerd op: 20 oktober 2023

Het college van B en W en de gemeenteraad van de gemeente Enschede hebben de parkeervisie vastgesteld. Daarin staat hoe ze in de toekomst willen omgaan met autoparkeren in Enschede. 

 

[Bron: gemeente Enschede]

 

Het huidige beleid is niet meer flexibel genoeg om knelpunten, zoals de toegenomen parkeerdruk, op te lossen. Duurzaamheidsambities en de toenemende behoefte aan groene en leefbare straten spelen een steeds grotere rol. Ook de snelle ontwikkeling van digitale technieken zorgt ervoor dat ze steeds betere mogelijkheden hebben om hun parkeerbeleid meer flexibel en klantvriendelijk in te richten. De parkeervisie levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van de openbare ruimte en het bereikbaar houden van de stad.

 

Parkeerdruk binnenstad
In de binnenstad parkeren inwoners en bezoekers vaak op straat. Er is veel zoekverkeer en bewoners kunnen hun auto nauwelijks kwijt. Het wordt daarom aantrekkelijker om in de garages te parkeren waar een avondtarief geldt van 1 euro per uur vanaf 19.00 uur. Tegelijkertijd wordt het parkeren op straat minder aantrekkelijk door het betaald parkeren te verlengen tot 23.00 uur. “Bij het station komt een nieuwe parkeergarage en we onderzoeken de mogelijkheden voor P+R-terreinen aan de Oldenzaalsestraat en de Westerval. Zo creëren we voldoende extra parkeervoorzieningen”, vertelt Marc Teutelink, wethouder Mobiliteit en Bereikbaarheid. “Daarmee neemt de druk op het straatparkeren af en hebben we voldoende parkeervoorzieningen om deze verschuiving op te vangen. De ruimte die daarmee vrijkomt draagt bij aan een groener en duurzaam Enschede.”

 

Meer informatie
> Lees het hele bericht op de site van de gemeente Enschede
> Download daar ook de parkeervisie

Tags

parkeervisie gemeente autoparkeren download

Meer nieuws

Rechter aanvaardt flexibele parkeernormen met MaaS

De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.

Lees meer

Parkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid

Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouw­complex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?

Lees meer

Parkeren op nummer 1 publieksreacties gemeenten

Veel van de publieksreacties richting Nederlandse gemeenten gaan over parkeren en parkeervergunningen. Nederlandse gemeenten zien tegelijkertijd veel ruimte voor verbetering van de afhandeling van publieksreacties. Dit blijkt uit de eerste ‘Benchmark afhandeling publieksreacties’, uitgevoerd in najaar 2019 door DTV Consultants.

Lees meer

Een ESPA Award voor fietsparkeergarages?

Met de bouw van alweer een ondergrondse fietsstalling onder het Leidseplein in Amsterdam lijkt het realiseren van exclusieve parkeervoorzieningen niet meer voorbehouden aan de auto. Is het dan ook niet zo langzamerhand tijd voor een kwaliteitskeurmerk voor fietsparkeervoorzieningen?

Lees meer

Mobiel parkeren in parkeergarages. Off-street parkeren zonder barrières

In Nieuwegein hebben Skidata en EasyPark een ANPR-koppeling (Automatic NumberPlate Recognition) gerealiseerd die mobiel parkeren in parkeergarage mogelijk maakt, zonder speciale parkeerpas of anderszins.

Lees meer

Seminar Passende Parkeernormen

Parkeernormen spelen steeds meer bij ontwikkeling van projecten. Zowel vanuit reductie van autoverkeer in stedelijke gebieden als de kosten van parkeer­voorzieningen bij de bouw en daarmee de haalbaarheid van projecten.

Lees meer
1 34 35 36 37

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief