Parkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar
Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen, zo schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag aan de Tweede Kamer.
Heijnen: “Gemeenten krijgen hiermee een extra instrument in hun gereedschapskoffer om te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in hun stad of dorp. Dat vind ik belangrijk. Afhankelijk van de situatie in hun gemeente kunnen ze er zelf voor kiezen of ze hier gebruik van willen maken”.
Instrument voor gemeenten
Parkeerbeleid is maatwerk, dat verschilt per wijk. Daarom mogen gemeenten in Nederland bepalen of automobilisten moeten betalen om ergens te parkeren. En hoeveel dat dan kost. Die bevoegdheid is vastgelegd in artikel 225 van de Gemeentewet. Zij kunnen er vanaf volgend jaar dus voor kiezen om elektrische auto’s korting te geven. Het gaat dan om gewoon betaald parkeren langs de weg of op een parkeerterrein, maar kan ook de kosten van een parkeervergunning betreffen. Gemeenten mogen zelf bepalen of ze korting willen geven, en hoeveel dat dan is. Ook mogen ze zelf bepalen hoe ze de korting willen geven. Dat kan bijvoorbeeld via parkeerapps, of door een extra optie bij de parkeerautomaat in voeren.
Korting alleen voor schone auto’s
De mogelijkheid om korting te geven geldt alleen voor auto’s die tijdens het rijden helemaal geen uitlaatgassen uitstoten. Zoals elektrische auto’s en auto’s op waterstof, personenauto’s en bestelbussen. En dus niet voor zuinige of hybride auto’s. Momenteel rijden bijna 300.000 van de 9 miljoen auto’s in Nederland volledig schoon. In 2030 zijn dat er naar verwachting zo’n twee miljoen.
Op naar volledig schoon
Nederland wil dat alle auto’s op de weg in 2050 volledig schoon zijn. De accu’s van elektrische auto’s verbeteren snel, de kosten per kilometer dalen, en er komen de komende jaren veel laadpalen bij. Overheden werken hard om schoon rijden aantrekkelijk te maken. Uit onderzoek blijkt dat ook korting op parkeertarieven voor elektrische auto’s daar aan bij kan dragen. Zeker in combinatie met andere voordelen voor elektrische rijders. Diverse gemeenten hebben bij de totstandkoming van de regelgeving aangegeven belangstelling te hebben voor deze extra mogelijkheid.
Meer informatie
> Bron: Rijksoverheid.nl
> Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) (zie thema E-laden)
Meer nieuws
Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerBMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders
Met het pilotproject Charge & Repark proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken
Lees meerOnderzoek naar laadprofielen: inzicht in belasting stroomnet door effect slim laden EV's
Data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030.
Lees meerOpen Innovatie Programma: TenneT op zoek naar the Holy Grail
De razendsnelle opkomst van o.a. elektrische auto’s hebben ertoe geleid dat het elektriciteitsnetwerk op springen staat. Het gebrek aan capaciteit is inmiddels zo groot dat TenneT de handen ineenslaat.
Lees meerMicrocar
Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.
Lees meerGebruikersgroep laadinfradata NDW van start
NDW start in 2023 met het realiseren van een ontsluiting van laadinfradata. Deze data geeft inzichten die nodig zijn voor beleidskeuzes rondom de energietransitie, elektrisch rijden en het gebruik van geplaatste laadpalen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.