Onderzoek naar laadprofielen: inzicht in belasting stroomnet door effect slim laden EV's
Data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030. Ze hebben ook gekeken hoe de belasting verandert door het toepassen van slim laden. Slim laden zorgt voor een potentiële piekreductie van ten minste 44% bij thuisladen en 28% bij publiek laden. De opgestelde laadprofielen zijn gepubliceerd in de nieuwste ElaadNL Outlook.
Het groeiende aantal elektrische personenauto’s zorgt zonder het toepassen van slim laden voor steeds meer druk op het stroomnet. Naast inzicht in de groeiscenario’s van de aantallen elektrische auto’s, is het van belang het verwachte laadgedrag (de laadprofielen) van elektrische voertuigen goed in kaart te brengen. Zo ontstaat inzicht in de verwachte effecten van de groei van het aantal elektrische auto’s op de stroomvraag met en zonder het toepassen van slim laden.
Op basis van de data die op dit moment beschikbaar is, hebben de analisten van ElaadNL per type laadlocatie een regulier laadprofiel vastgesteld. Netbeheerders gebruiken deze profielen voor netimpact berekeningen van elektrische auto’s. In de profielen is een duidelijke ochtendpiek zichtbaar bij laadpunten op de parkeerplaatsen bij kantoor of werklocaties, terwijl er bij publieke laadpunten zowel een ochtend- als avondpiek te zien is. Bij thuisladen is de elektriciteitsvraag vooral in de avonduren dominant. De piek voor snelladers ligt tussen 11:00 – 17:00 uur. De laadprofielen zijn per locatie visueel samengevat voor een groep van 100 EV’s via drie indicatoren voor het vermogen: het gemiddelde, het 95e percentiel, en de piek.
Slim laden heeft grote impact
Netbewust laden kan ervoor zorgen dat de pieken van het laden significant worden gereduceerd. Netbewust laden is een vorm van slim laden waarbij het laadvermogen wordt aangepast. De toepassing van netbewust laden via een trapsgewijs, statisch laadprofiel laat in de avond een potentiële piekreductie van 44% zien bij thuisladen en van 28% bij publiek laden. Samen zijn deze typen laadpunten naar verwachting goed voor 75% van de totale elektriciteitsvraag voor elektrische auto’s in 2030. De laadvraag wordt door netbewust laden verschoven naar de daluren. Het reduceren van de avondpiek is ook in de praktijk al mogelijk, zo blijkt uit de resultaten voor thuisladen van Smart Charging dienst van Jedlix en voor publiek laden in het Amsterdamse project FlexPower 3. De ervaringen in de praktijk zijn in lijn met de laadprofielen uit het data-onderzoek.
Volgens de onderzoekers is er nog meer reductie mogelijk wanneer niet alleen uitgegaan wordt van statische laadprofielen, maar wanneer er gebruik gemaakt kan worden van een dynamisch laadprofiel. In dat geval wordt gekeken naar de actuele belasting op het net en het optimaal gebruiken van vrije netcapaciteit.
Open dashboard
De resultaten in de Outlook gaan uit van gemiddelde laadprofielen en laten zien dat er veel ruimte is om de stroomvraag voor elektrische auto’s te spreiden wanneer er beter gebruik wordt gemaakt van flexibiliteit van EV’s en dus meer laden in de daluren. De profielen uit deze Outlook zijn beschikbaar via een open en interactief dashboard op het dataplatform van ElaadNL.
Om de lokale effecten van elektrische auto’s voor een kleinere populatie te bepalen, zijn er individuele laadprofielen nodig. ElaadNL breidt daarom medio 2023 het dashboard uit met individuele laadprofielen. Gebruikers kunnen dan zelf een set van individuele laadprofielen genereren. Op die manier kan het energienetwerk van de toekomst ook rekening houden met locatie of doelgroep specifiek laadgedrag. Deze simulatietool kan bijvoorbeeld door vlooteigenaren gebruikt worden om inzicht te krijgen in de dagelijkse elektriciteitsvraag van EV’s.
Meer informatie
> Download daar ElaadNL Outlook
> Thema: E-laden | Met updates werkgroep CLIP, rekentool en meer
Meer nieuws
Pieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerVehicle-to-grid: Elektrische voertuigen als flexibele opslag in het elektriciteitsnet
Vehicle-to-grid (V2G) technologie stelt elektrische voertuigen in staat om ook elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De flexibele capaciteit van de batterij helpt het net in balans te houden en levert geld op voor de eigenaar van de auto.
Lees meerElektrische voertuigen
De snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen (EV's) vereist een overeenkomstige infrastructuur voor het opladen van de accu’s. Dit opladen moet natuurlijk gemakkelijk thuis, onderweg of bij bedrijven kunnen plaatsvinden..
Lees meerExpertteam: Brandveiligheid in parkeergarages
Wat is het advies van het Expertteam aan het bestuur hoe met het thema 'Brandveiligheid in parkeergarages' om te gaan?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.