Onderzoek naar laadprofielen: inzicht in belasting stroomnet door effect slim laden EV's

Gepubliceerd op: 24 januari 2023

Data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030. Ze hebben ook gekeken hoe de belasting verandert door het toepassen van slim laden. Slim laden zorgt voor een potentiële piekreductie van ten minste 44% bij thuisladen en 28% bij publiek laden. De opgestelde laadprofielen zijn gepubliceerd in de nieuwste ElaadNL Outlook.

 

Het groeiende aantal elektrische personenauto’s zorgt zonder het toepassen van slim laden voor steeds meer druk op het stroomnet. Naast inzicht in de groeiscenario’s van de aantallen elektrische auto’s, is het van belang het verwachte laadgedrag (de laadprofielen) van elektrische voertuigen goed in kaart te brengen. Zo ontstaat inzicht in de verwachte effecten van de groei van het aantal elektrische auto’s op de stroomvraag met en zonder het toepassen van slim laden.

 

Op basis van de data die op dit moment beschikbaar is, hebben de analisten van ElaadNL per type laadlocatie een regulier laadprofiel vastgesteld. Netbeheerders gebruiken deze profielen voor netimpact berekeningen van elektrische auto’s. In de profielen is een duidelijke ochtendpiek zichtbaar bij laadpunten op de parkeerplaatsen bij kantoor of werklocaties, terwijl er bij publieke laadpunten zowel een ochtend- als avondpiek te zien is. Bij thuisladen is de elektriciteitsvraag vooral in de avonduren dominant. De piek voor snelladers ligt tussen 11:00 – 17:00 uur. De laadprofielen zijn per locatie visueel samengevat voor een groep van 100 EV’s via drie indicatoren voor het vermogen: het gemiddelde, het 95e percentiel, en de piek.

 

Slim laden heeft grote impact
Netbewust laden kan ervoor zorgen dat de pieken van het laden significant worden gereduceerd. Netbewust laden is een vorm van slim laden waarbij het laadvermogen wordt aangepast. De toepassing van netbewust laden via een trapsgewijs, statisch laadprofiel laat in de avond een potentiële piekreductie van 44% zien bij thuisladen en van 28% bij publiek laden. Samen zijn deze typen laadpunten naar verwachting goed voor 75% van de totale elektriciteitsvraag voor elektrische auto’s in 2030. De laadvraag wordt door netbewust laden verschoven naar de daluren. Het reduceren van de avondpiek is ook in de praktijk al mogelijk, zo blijkt uit de resultaten voor thuisladen van Smart Charging dienst van Jedlix en voor publiek laden in het Amsterdamse project FlexPower 3. De ervaringen in de praktijk zijn in lijn met de laadprofielen uit het data-onderzoek.

 

Volgens de onderzoekers is er nog meer reductie mogelijk wanneer niet alleen uitgegaan wordt van statische laadprofielen, maar wanneer er gebruik gemaakt kan worden van een dynamisch laadprofiel. In dat geval wordt gekeken naar de actuele belasting op het net en het optimaal gebruiken van vrije netcapaciteit.

 

Open dashboard
De resultaten in de Outlook gaan uit van gemiddelde laadprofielen en laten zien dat er veel ruimte is om de stroomvraag voor elektrische auto’s te spreiden wanneer er beter gebruik wordt gemaakt van flexibiliteit van EV’s en dus meer laden in de daluren. De profielen uit deze Outlook zijn beschikbaar via een open en interactief dashboard op het dataplatform van ElaadNL.

 

Om de lokale effecten van elektrische auto’s voor een kleinere populatie te bepalen, zijn er individuele laadprofielen nodig. ElaadNL breidt daarom medio 2023 het dashboard uit met individuele laadprofielen. Gebruikers kunnen dan zelf een set van individuele laadprofielen genereren. Op die manier kan het energienetwerk van de toekomst ook rekening houden met locatie of doelgroep specifiek laadgedrag. Deze simulatietool kan bijvoorbeeld door vlooteigenaren gebruikt worden om inzicht te krijgen in de dagelijkse elektriciteitsvraag van EV’s.

 

 

Meer informatie

> Lees verder op Elaad.nl

> Download daar ElaadNL Outlook

> Thema: E-laden | Met updates werkgroep CLIP, rekentool en meer

 

Tags

e-laden elektrisch rijden laadprofielen ElaadNL

Meer nieuws

Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte

De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer

Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden

Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Er is een handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels gezet. Waar gaat het precies om?

Lees meer

Beeld over brandveiligheid in parkeergarages belangrijk aandachtsveld

Brandveiligheid in parkeergarages is een belangrijk aandachtsveld voor Vexpan. Zeker gezien de toename van EV's en uitbreiding van laadinfrastructuur. Tijdens de netwerkborrel toonde NAL aan dat er weinig branden bekend zijn met EV’s.

Lees meer

Naar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen

De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.

Lees meer

KNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen

KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.

Lees meer
1 8 9 10 11 12 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief