'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands
De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Zo meldt Omroep West. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek. Opvallend is dat de invoer van betaald parkeren ook een optie is, iets wat tot voor kort ondenkbaar was.
Naast de Mall of the Netherlands zorgen ook nabijgelegen voorzieningen als ziekenhuizen, sportvelden en gebedshuizen voor extra drukte op de parkeerplaatsen. Als het aan de coalitie ligt, moet vergunningsparkeren in combinatie met blauwe zones de problemen verhelpen. Bewoners kunnen dan een parkeerontheffing kopen. Tegelijkertijd kan iedereen met een blauwe schijf kort parkeren én worden langparkeerders geweerd. Echter kent dit voorstel de nodige haken en ogen.
Vergunningsparkeren alleen op ‘zeer kleine schaal’
Een andere mogelijkheid die de coalitie voorstelt, is vergunningsparkeren zonder blauwe zones. Hoewel dit een einde maakt aan de parkeerfrustraties van bewoners (immers: niet-vergunningshouders kunnen nergens meer parkeren buiten de Mall of the Netherlands), mag vergunningsparkeren alleen worden ingevoerd op ‘zeer kleine schaal’, staat in de Nota Parkeerbeleid 2021.
Is betaald parkeren dan niet de makkelijkste oplossing? Zowel het coalitieakkoord en de nota Parkeerbeleid 2021 zijn duidelijk: betaald parkeren is geen optie. ‘Onze gemeente heft geen parkeerbelasting, dat houden we zo’, staat in het coalitieakkoord.
Toch ligt er nu een concreet plan op tafel waarin bewoners een parkeervergunning (en een bezoekersvergunning) kunnen aanvragen en waarbij de rest betaalt voor de parkeerplek. De gemeente denkt op deze manier de parkeerdruk te kunnen reguleren. Dit kost relatief weinig geld, omdat parkeerhandhaving geautomatiseerd is door de inzet van scanauto’s. Op 12 november is de gemeenteraad aan zet.
Meer informatie
> Lees het hele bericht van Omroep West
Meer nieuws
Gratis parkeren op kenteken inbreuk op privacy?
Een inwoner van Wageningen procedeert al jarenlang over de vraag of hij recht heeft op anonimiteit bij het parkeren. De Raad van State bepaalt maandag of de Autoriteit Persoonsgegevens de gemeente strenger had moeten aanpakken.
Lees meerExpertteam: Hoe breed moet parkeerplaats voor vrachtwagen zijn?
Een SHE-Expert van Jacobs Douwe Egberts vraagt zich af: hoe breed moet een parkeerplaats voor een vrachtwagen zijn bij parallel parkeren? Het antwoord komt van Vexpan Expertteam.
Lees meerLandelijke uitrol nieuwe oplossing flexibel parkeren deelauto’s
Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Lees meerBewoners Zandvoort blokkeren parkeren in Google Maps
Bewoners van de Parkbuurt in Zandvoort sluiten hun wijk digitaal af in Google Maps op drukke zomerse dagen. Ze zijn de parkeeroverlast in hun straten meer dan zat. Dit is te lezen op NHnieuws.nl.
Lees meerLinksom, waarom? Rijroutes parkeergarages tegen klok in
Waarom draaien we in parkeergarages meestal linksom? Deze ogenschijnlijk eenvoudige ontwerpkeuze blijkt verrassend hardnekkig en deze is in de NEN 2443 een aanbeveling. Een grote invloed op doorstroming in parkeergarages.
Lees meer90% Gemeenten te veel of te weinig parkeerplek
90 procent van de gemeenten gebruikt parkeernormen die niet aansluiten op het actuele mobiliteitsgedrag en de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplekken in wijken. Dit constateert adviesbureau Goudappel.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.