Nijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg
Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen die de bewoners voor de deur van hun huis hebben liggen. Want die zijn ze over een jaar kwijt. Voor altijd. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad. Bizar, vinden de boze bewoners.
Wanneer je sinds mensheugenis gewoon voor de deur kunt parkeren en straks ineens niet meer is dat natuurlijk voor niemand leuk. Omroep Gelderland deelt een aantal reacties van bewoners. Voor de gemeente Nijmegen is het heel simpel. “We willen graag een fijn, groen, leefbaar centrum”, zegt de wethouder. Ze is naar de buurt in de binnenstad gekomen om de onvrede van de burgers aan te horen. Want fijn en leefbaar voor wie dan? Dat vragen de bewoners zich af. Niet voor hen op deze manier, zo is de boodschap aan de wethouder.
Fijn, groen, leefbaar betekent voor de gemeente: minder auto’s. Op z’n minst op straat. En dat is waarom de binnenstadbewoners hun parkeerplaats kwijtraken. “Dat vind ik heel erg”, zegt een bewoonster. “Mensen slapen er niet van.” Maar woest of niet, die parkeerplaats voor de deur zijn ze toch echt kwijt. “Ze krijgen een parkeerplaats in de garage”, herhaalt de wethouder nog maar eens. “Dus er is altijd een parkeerplaats, maar niet op straat.”
Meer informatie
> Lees het hele bericht op gld.nl
Meer nieuws
Buiten grote stad steeds afhankelijker van auto
Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat meldt onderzoekers van KiM
Lees meer30 jaar fiscalisering, wat vooraf ging (deel 1)
Fiscalisering is een per 1 januari 1991 doorgevoerde decentralisatie van beleidsuitvoering van het parkeren naar gemeenten. Een decentralisatie met een enorme impact. Interessant om terug te kijken in dit eerste artikel.
Lees meerParkeerkencijfer voor bezoek aan bewoners: de grote onbekende
Er is discussie over de hoogte van het parkeerkencijfer voor bezoekersparkeren. Ook is er weinig over de kenmerken van bezoekersparkeren bekend. Door de digitalisering komen nu veel data beschikbaar.
Lees meerDeelauto’s en de rechter
‘Hoe denkt de rechter over de inzet van deelauto’s? Recent zijn er weer twee uitspraken gedaan, waarbij in één geval de rechter kritisch was’.
Lees meerToekomstbestendige woongebieden met menselijke maat
Het komende decennium zullen er bijna 1 miljoen nieuwe woningen moeten worden gebouwd. De daarbij behorende parkeereis legt een zware druk op de financieringsmogelijkheden. Met creatieve ontwerpen
Lees meerHoe ver willen voetgangers lopen?
Bij vrijwel iedere verplaatsing wordt (een deel van de afstand) gelopen. Daarbij speelt in veel gevallen de vraag welke loopafstanden mensen bereid zijn om te lopen. Daarbij blijkt het verplaatsingsmotief een belangrijke indicator
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.