Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Gepubliceerd op: 09 april 2024

Als onderdeel van de Europese verordening Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) worden op 13 april nieuwe regels van kracht over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. Niet alleen zorgt de AFIR ervoor dat Europa de komende jaren steeds meer laadstations krijgt, maar kunnen bestuurders van een elektrische auto straks ook makkelijker laden en worden de kosten bij laadpalen duidelijker gecommuniceerd.

 

Prijstransparantie
Uit het onderzoek ‘Benchmark prijstransparantie laden van elektrisch vervoer 2023’ van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) bleek afgelopen december nog dat de prijzen bij laadpalen vaak nog onduidelijk zijn.

 

Een belangrijk aspect van AFIR is de nadruk op transparantie en toegankelijkheid. Prijzen voor het laden moeten redelijk, transparant en niet-discriminerend zijn. Bovendien moet bij laadpalen voor het starten van de laadsessie alle prijsinformatie verstrekt worden. In de praktijk betekent dit dat laadprijzen duidelijk moeten worden weergegeven, inclusief de prijs per sessie, per minuut, en per kilowattuur.

 

Vanaf 2027 moet het bovendien mogelijk zijn om in het geval van snelladen met een bank- of creditcard te kunnen betalen. Deze mogelijkheid is tot op heden nog niet overal ingevoerd. Vanaf 2025 moeten in Europa langs de snelweg bovendien elke 60 kilometer snellaadstations van ten minste 150 kilowatt worden geïnstalleerd.

 

Meer informatie
> De volledige overeenkomst kun je lezen op de website van het Europees Parlement.
> Bron: Nederland Elektrisch

Tags

elektrisch laden snelladen laadstations Europa

Meer nieuws

Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte

De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer

Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden

Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Er is een handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels gezet. Waar gaat het precies om?

Lees meer

Beeld over brandveiligheid in parkeergarages belangrijk aandachtsveld

Brandveiligheid in parkeergarages is een belangrijk aandachtsveld voor Vexpan. Zeker gezien de toename van EV's en uitbreiding van laadinfrastructuur. Tijdens de netwerkborrel toonde NAL aan dat er weinig branden bekend zijn met EV’s.

Lees meer

Naar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen

De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.

Lees meer

KNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen

KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.

Lees meer
1 8 9 10 11 12 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief