Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering

Gepubliceerd op: 10 juli 2024

CROW heeft de publicatie 381 ‘Toekomstbestendig parkeren’ vervangen door publicatie 744 ‘Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering’. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen, onder meer op het gebied van autobezit en autogebruik.

 

Veel gemeenten worstelen met de omzetting van parkeerkencijfers naar parkeernormen. In een gemeentelijke parkeernota staan de parkeernormen vermeld, niet de parkeerkencijfers. In publicatie 744 neemt CROW de professionals mee in hoe de kencijfers vertaald kunnen worden naar gemeentelijke parkeernormen en hoe soms kan worden afgeweken van die normen. Daarnaast bevat de publicatie informatie om van parkeerkencijfers lokaal geldende parkeernormen te maken.

 

Verschillen op een rij
Hieronder staan de belangrijkste verschillen tussen de publicaties 381 en 744 op een rij:

  • Het bezoekersaandeel is voor woningen opnieuw vastgesteld en in een aparte tabel opgenomen. De hieruit voortvloeiende parkeervraag moet worden opgeteld bij die van de woningen.
  • Op veler verzoek is bij appartementen de indeling naar prijsklasse vervangen door een indeling naar vloeroppervlak.
  • Het percentage oplaadpunten is aangepast op basis van de verkoopcijfers van elektrische voertuigen en de hiervoor opgestelde beleidsdoelen.
  • Ten behoeve van een betrouwbare parkeerbalans zijn de aanwezigheidspercentages geactualiseerd.
  • De handreikingen hoe met de parkeernormen kan worden gewerkt (voorheen deel B) zijn uitgebreid en geactualiseerd.
  • De publicatie is niet langer gesplitst in een deel A en een deel B.

 

Publicatie 744 is mede mogelijk gemaakt dankzij financiering van het Fonds Fysieke Leefomgeving.

Publicatie bestellen
> De publicatie ‘Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormen’ is hier te bestellen

Tags

parkeernorm parkeerkencijfers CROW publicatie

Meer nieuws

Parkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.

Lees meer

Deelmobiliteit: leren van parkeren

Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Hans van Roosmalen

De visie van Hans van Roosmalen op gemeentelijk parkeren.

Lees meer

Parkeren met maximale tijdsduur afgeschaft

Op sommige plekken in Amsterdam kan men in bepaalde gevallen ook tegen een laag tarief, voor een beperkte tijd parkeren. Wie er langer staat, ontvangt een parkeerbon. De Hoge Raad heeft echter bepaald dat dit niet mag.

Lees meer

Amersfoort autoluwe binnenstad

De binnenstad van Amersfoort wordt meer autoluw gemaakt. Medewerkers van de afdeling Stad & Ontwikkeling vertellen hoe het proces is verlopen.

Lees meer

Daadwerkelijke autobezit inzichtelijk via passendeparkeernorm.nl

Gemeentelijke parkeernormen kunnen een fors remmend effect hebben op nieuwe woningbouw. Dit komt omdat ze soms (flink) te hoog zijn. Goudappel heeft onderzoek gedaan naar het autobezit

Lees meer
1 38 39 40 41 42 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief