Netbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk

Gepubliceerd op: 20 maart 2025

Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt. De grootschalige pilot netbewust laden maakt deel uit van een bredere strategie van netbeheerders, laadpaalexploitant, overheid en andere stakeholders om het elektriciteitsnet toekomstbestendig te maken.

 

Minimaal de helft
De proef liep van november tot en met maart bij bijna 800 openbare laadpalen met zo’n 1.600 laadpunten verspreid over 9 regio’s in Noord-Brabant en Limburg. Het doel was om op piekmomenten meer ruimte te creëren op het stroomnet door het vermogen van laadpalen te beperken.

 

Dit heeft geleid tot veelbelovende resultaten in het verminderen van netcongestie. De voorlopige uitslag van de proef toont aan dat met beperkte impact voor elektrische rijders minimaal de helft van de laadpiek kan worden verschoven naar de avond en de nacht. De energie die zo vrij komt kan worden gebruikt door huishoudens en bedrijven. Wie echt móet laden kan bovendien gebruik maken van een tijdelijke ‘opt-out’.

 

Laadsnelheid aangepast
De laadsnelheid van de palen werd tijdens de proef aangepast op basis van de beschikbare ruimte op het stroomnet en het aantal elektrische auto’s dat tegelijkertijd oplaadde. Tijdens piekmomenten, van 15.00 tot 21.00 uur, werd de laadcapaciteit verlaagd. Na 21.00 uur nam de beschikbare netruimte geleidelijk weer toe, waarbij rond 23.00 uur volledig vermogen beschikbaar was. De samenwerking met de app TapElectric zorgde ervoor dat gebruikers via de app geïnformeerd werden over netbeperkingen en konden kiezen voor een opt-out.

 

De pilot laat zien dat het vaak mogelijk is om het gebruik uit te stellen. Gedurende de nacht is er voldoende stroom beschikbaar om een volledige batterij op te laden. Veel laadsessies worden nog steeds op tijd afgerond, zonder dat gebruikers vroegtijdig hoeven te stoppen met laden. De pilot onderscheidt zich door zijn schaalgrootte, waarbij het aanpassen van bijna 800 laadpalen op het laagspanningsnet een significante impact heeft op laag- en middenspanningsnetten, die weer verbonden zijn met het landelijke hoogspanningsnet.

 

Meer informatie
> Lees verder: Bron: nederlandelektrisch.nl 

Tags

e-laden laadpiek netcongestie

Meer nieuws

Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen

Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen.

Lees meer

Dronten haalt energie uit parkeren: groen licht!

Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen

Lees meer

Zo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages

Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? Zo’n transitie brengt

Lees meer

Convenant met ministerie I&W over laadinfrastructuur in parkeergarages

Na de intentieverklaring voor ontwikkeling van laadinfrastructuur in parkeergarages door het Ministerie I&W en Vexpan ondertekend werd het uitgewerkte convenant door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en André Wielaard, voorzitter van Vexpan ondertekend.

Lees meer

Groot onderzoek naar transparante laadtarieven

Er komt een onderzoek naar de transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s bij de verschillende aanbieders in Nederland. Dat meldt BNR. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisinstituut Laadinfrastructuur (NKL).

Lees meer

Bijna de helft meer elektrische auto's op de weg dan in 2019

Er reden in 2020 43% meer elektrische auto’s op de weg dan in 2019. In totaal waren dat er 292.630. Van alle personenauto’s in het Nederlandse wagenpark was in 2020 3,2% elektrisch. In 2019 was dit

Lees meer
1 19 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief