Netbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk

Gepubliceerd op: 20 maart 2025

Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt. De grootschalige pilot netbewust laden maakt deel uit van een bredere strategie van netbeheerders, laadpaalexploitant, overheid en andere stakeholders om het elektriciteitsnet toekomstbestendig te maken.

 

Minimaal de helft
De proef liep van november tot en met maart bij bijna 800 openbare laadpalen met zo’n 1.600 laadpunten verspreid over 9 regio’s in Noord-Brabant en Limburg. Het doel was om op piekmomenten meer ruimte te creëren op het stroomnet door het vermogen van laadpalen te beperken.

 

Dit heeft geleid tot veelbelovende resultaten in het verminderen van netcongestie. De voorlopige uitslag van de proef toont aan dat met beperkte impact voor elektrische rijders minimaal de helft van de laadpiek kan worden verschoven naar de avond en de nacht. De energie die zo vrij komt kan worden gebruikt door huishoudens en bedrijven. Wie echt móet laden kan bovendien gebruik maken van een tijdelijke ‘opt-out’.

 

Laadsnelheid aangepast
De laadsnelheid van de palen werd tijdens de proef aangepast op basis van de beschikbare ruimte op het stroomnet en het aantal elektrische auto’s dat tegelijkertijd oplaadde. Tijdens piekmomenten, van 15.00 tot 21.00 uur, werd de laadcapaciteit verlaagd. Na 21.00 uur nam de beschikbare netruimte geleidelijk weer toe, waarbij rond 23.00 uur volledig vermogen beschikbaar was. De samenwerking met de app TapElectric zorgde ervoor dat gebruikers via de app geïnformeerd werden over netbeperkingen en konden kiezen voor een opt-out.

 

De pilot laat zien dat het vaak mogelijk is om het gebruik uit te stellen. Gedurende de nacht is er voldoende stroom beschikbaar om een volledige batterij op te laden. Veel laadsessies worden nog steeds op tijd afgerond, zonder dat gebruikers vroegtijdig hoeven te stoppen met laden. De pilot onderscheidt zich door zijn schaalgrootte, waarbij het aanpassen van bijna 800 laadpalen op het laagspanningsnet een significante impact heeft op laag- en middenspanningsnetten, die weer verbonden zijn met het landelijke hoogspanningsnet.

 

Meer informatie
> Lees verder: Bron: nederlandelektrisch.nl 

Tags

e-laden laadpiek netcongestie

Meer nieuws

Vehicle-to-grid: Elektrische voertuigen als flexibele opslag in het elektriciteitsnet

Vehicle-to-grid (V2G) technologie stelt elektrische voertuigen in staat om ook elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De flexibele capaciteit van de batterij helpt het net in balans te houden en levert geld op voor de eigenaar van de auto.

Lees meer

Elektrische voertuigen

De snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen (EV's) vereist een overeenkomstige infrastructuur voor het opladen van de accu’s. Dit opladen moet natuurlijk gemakkelijk thuis, onderweg of bij bedrijven kunnen plaatsvinden..

Lees meer

Expertteam: Brandveiligheid in parkeergarages

Wat is het advies van het Expertteam aan het bestuur hoe met het thema 'Brandveiligheid in parkeergarages' om te gaan?  

Lees meer
1 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief