NEN 9120 en de gevolgen voor parkeren | Reactie Vexpan Expertteam
Gisteren nam minister Keijzer de nieuwe NEN 9120 – Toegankelijkheid Gebouwen – in ontvangst tijdens de Bouwbeurs. Toegankelijkheid voor alle gebruikers, je zou zeggen: daar kan toch niemand op tegen zijn. Toch hebben wij vanuit Vexpan commentaar geleverd op het ontwerp voor deze NEN en verzocht om het aantal parkeerplaatsen dat NEN 9120 adviseert niet te verhogen ten opzichte van de bestaande praktijk.
Zoals NEN het zelf omschrijft: “Met NEN 9120 leggen we de basis voor gebouwen die bruikbaar en uitnodigend zijn voor álle gebruikers, ongeacht hun achtergrond, leeftijd of mogelijkheden. Deze norm brengt de principes van ‘universeel ontwerp’ tot leven – oplossingen die iedereen begrijpt en graag gebruikt.”
Voorstel verhogen aantal gehandicaptenparkeerplaatsen
In het concept heeft de normcommissie voorgesteld om het aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten te verhogen van 2% van het aantal plaatsen naar 5% van het aantal parkeerplaatsen.
Onderbouwing Expertteam
De motivatie van een aantal Vexpan-leden en het Expertteam was en is dat het aantal onbezette gehandicaptenplaatsen in parkeergarages nu al fors is. Wij staan in Nederland voor een forse uitbreiding van het aantal gebouwde parkeerkeervoorzieningen. Het rijk zet alles op alles op meer woningbouw tot stand te brengen en in ons dichtbevolkte land is het nu al lastig om daarvoor voldoende ruimte te vinden.
Voorkom leegstand
Gebouwd parkeren is daarbij onontkoombaar, maar blijkt vaak de bottleneck voor de realisatie van nieuwbouwprojecten. Het bouwen van parkeerplaatsen is kostbaar en zelden tot nooit rendabel te maken met het heffen van parkeergelden. En dus is het onverantwoord om zonder deugdelijke onderbouwing kosten te maken voor parkeerplaatsen die vooral leeg komen te staan.
Reactie normcommissie
De reactie van de normcommissie is dat er inmiddels 250.000 gehandicaptenkaarten in Nederland zijn en dat daarnaast sprake van vergrijzing is. Dat bovendien het openbaar vervoer slecht toegankelijk is voor mensen met een beperking, waardoor deze meer reisbewegingen maken met eigen vervoer. Deze motivatie overtuigd geenszins. Het aantal gehandicaptenkaarten ten opzichte van het aantal personenauto’s bedraagt circa 3%. Bovendien wordt juist aandacht gegeven aan het beter toegankelijk maken van parkeerplaatsen op de openbare weg met behulp van onder andere het onlangs geïntroduceerde ParkerenPlus.
De toevoeging in de norm dat het aantal parkeerplaatsen ook behaald mag worden in de (directe) omgeving van een gebouw op straat, is slechts een klein doekje voor het bloeden. Onduidelijk is op welke manier plantoetsers bij de beoordeling van nieuwbouwplannen dit kunnen en mogen toetsen.
Advies
Geadviseerd wordt daarom om de aanbevelingen in NEN 9120 voor het aantal gehandicaptenplaatsen niet te volgen en in PvE’s voor parkeergarages een aantal plaatsen vast te stellen dat overeenstemt met het verwachte gebruik. In het algemeen blijkt dan 1% tot 2% in parkeergarages te volstaan.
Meer informatie
> Expertteam
> Eerdere oproep
> NEN 9120
Meer nieuws
Parkeergarage Ehrenfest - Leiden Bio Science Park
Leiden Bio Science Park is het grootste kenniscluster van Nederland. De campus is volop in ontwikkeling en om deze groei te faciliteren is een concentratie van het parkeren wenselijk en is parkeergarage Ehrenfest gebouwd.
Lees meerTwyns nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan QuTwyns van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. Twyns is uw partner op het gebied van digitaal toezicht en handhaving.
Lees meerDe toekomst? Daar moet je mee oefenen
Column van Danielle Snellen van het Planbureau voor de Leefomgeving - plaatsvervangend sectorhoofd Verstedelijking & Mobiliteit.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Hillie Talens
In de visie van Hillie Talens is parkeren in belangrijke mate een financieel-economische opgave.
Lees meerGoudappel bestaat 60 jaar!
Mobiliteit is meer dan reizen van A naar B. Het speelt ook een grote rol in het gezond, groen, veilig en leefbaar houden van onze leefomgeving.
Lees meerMaatwerk hard nodig bij logistieke centra
Bij de ontwikkeling van logistieke functies is steeds vaker sprake van een parkeereis die niet meer aansluit bij de daadwerkelijke parkeerbehoefte
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.