NEN 9120 en de gevolgen voor parkeren | Reactie Vexpan Expertteam

Gepubliceerd op: 04 februari 2025

Gisteren nam minister Keijzer de nieuwe NEN 9120 – Toegankelijkheid Gebouwen – in ontvangst tijdens de Bouwbeurs. Toegankelijkheid voor alle gebruikers, je zou zeggen: daar kan toch niemand op tegen zijn. Toch hebben wij vanuit Vexpan commentaar geleverd op het ontwerp voor deze NEN en verzocht om het aantal parkeerplaatsen dat NEN 9120 adviseert niet te verhogen ten opzichte van de bestaande praktijk.

 

Zoals NEN het zelf omschrijft: “Met NEN 9120 leggen we de basis voor gebouwen die bruikbaar en uitnodigend zijn voor álle gebruikers, ongeacht hun achtergrond, leeftijd of mogelijkheden. Deze norm brengt de principes van ‘universeel ontwerp’ tot leven – oplossingen die iedereen begrijpt en graag gebruikt.”

 

Voorstel verhogen aantal gehandicaptenparkeerplaatsen
In het concept heeft de normcommissie voorgesteld om het aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten te verhogen van 2% van het aantal plaatsen naar 5% van het aantal parkeerplaatsen.

 

Onderbouwing Expertteam
De motivatie van een aantal Vexpan-leden en het Expertteam was en is dat het aantal onbezette gehandicaptenplaatsen in parkeergarages nu al fors is. Wij staan in Nederland voor een forse uitbreiding van het aantal gebouwde parkeerkeervoorzieningen. Het rijk zet alles op alles op meer woningbouw tot stand te brengen en in ons dichtbevolkte land is het nu al lastig om daarvoor voldoende ruimte te vinden.

 

Voorkom leegstand
Gebouwd parkeren is daarbij onontkoombaar, maar blijkt vaak de bottleneck voor de realisatie van nieuwbouwprojecten. Het bouwen van parkeerplaatsen is kostbaar en zelden tot nooit rendabel te maken met het heffen van parkeergelden. En dus is het onverantwoord om zonder deugdelijke onderbouwing kosten te maken voor parkeerplaatsen die vooral leeg komen te staan.

 

Reactie normcommissie
De reactie van de normcommissie is dat er inmiddels 250.000 gehandicaptenkaarten in Nederland zijn en dat daarnaast sprake van vergrijzing is. Dat bovendien het openbaar vervoer slecht toegankelijk is voor mensen met een beperking, waardoor deze meer reisbewegingen maken met eigen vervoer. Deze motivatie overtuigd geenszins. Het aantal gehandicaptenkaarten ten opzichte van het aantal personenauto’s bedraagt circa 3%. Bovendien wordt juist aandacht gegeven aan het beter toegankelijk maken van parkeerplaatsen op de openbare weg met behulp van onder andere het onlangs geïntroduceerde ParkerenPlus.

 

De toevoeging in de norm dat het aantal parkeerplaatsen ook behaald mag worden in de (directe) omgeving van een gebouw op straat, is slechts een klein doekje voor het bloeden. Onduidelijk is op welke manier plantoetsers bij de beoordeling van nieuwbouwplannen dit kunnen en mogen toetsen.

 

Advies
Geadviseerd wordt daarom om de aanbevelingen in NEN 9120 voor het aantal gehandicaptenplaatsen niet te volgen en in PvE’s voor parkeergarages een aantal plaatsen vast te stellen dat overeenstemt met het verwachte gebruik. In het algemeen blijkt dan 1% tot 2% in parkeergarages te volstaan.

 

Meer informatie
> Expertteam
> Eerdere oproep
> NEN 9120

Tags

NEN 9120 expertteam gehandicaptenparkeerplaats

Meer nieuws

B&W Amstelveen: 'Betaald parkeren geen melkkoe'

Het parkeerbeleid in Amstelveen geen melkkoe, zo schrijft het college van Amstelveen in een raadsbrief. Het plan om betaald parkeren stapsgewijs in bijna heel de gemeente in te voeren, stuitte op weerstand van bewoners.

Lees meer

Parking Trend magazine 4/2024 met bijdragen bestuursleden Vexpan

Het decembernummer van Parking Trend magazine van EPA deelt publicaties waarbij Vexpan bestuursleden Peter Dingemans en Ties de Groot betrokken zijn: EPA Fire Safety Advice Toolbox en Parking Data Essentials-serie.

Lees meer

Scanauto's niet meer ingezet voor opsporen gestolen auto's Amsterdam

De data die scanauto's verzamelen wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto's in Amsterdam. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven.

Lees meer

Wegslepen van auto’s wezenlijk onderdeel parkeerregulering

Het slepen van voertuigen in niet-fiscale situaties is een wezenlijk onderdeel van een goede parkeerregulering. Dit kan teniet gedaan worden door foutgeparkeerde voertuigen. Hoe pas je dit toe in tijden van toenemende parkeerdruk?

Lees meer

Uitreiking Q-Park Student Award 2024

De Q-Park Student Award 2024 is uitgereikt. Gezien de kwaliteit en het unieke belang van elke afzonderlijke scriptie heeft de jury besloten geen winnaar te selecteren en alle drie finalisten dezelfde prijs van € 1500,- toe te kennen.

Lees meer

Extra 'macht' stadsbestuur Amersfoort bij invoering parkeervergunningen

Een meerderheid van de gemeenteraad van Amersfoort is bereid om ‘macht’ over te dragen aan het stadsbestuur. De wethouder is bevoegd om woonbuurten aan te wijzen waar betaald parkeren en parkeervergunningen worden ingevoerd.

Lees meer
1 8 9 10 11 12 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief