NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing
Als ontwerper van een nieuwe parkeervoorziening houd je rekening met eisen waaraan de voorziening moet voldoen. De Nederlandse norm Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in parkeergarages, NEN 2443, beschrijft deze eisen.
Nieuwe inzichten
De meest recente versie van NEN 2443 verscheen in maart 2013. Inmiddels geven nieuwe inzichten een actueler beeld van wat een goede parkeervoorziening is. Ook is ons wagenpark veranderd: er zijn elektrische voertuigen bijgekomen en de maatvoering van auto’s is veranderd. Bovendien is vrij snel na het verschijnen van NEN 2443 geconstateerd dat er een aantal kleine fouten in de productie was geslopen. De toenmalige werkgroep heeft nog geprobeerd om een wijzigingsblad te publiceren, maar dat is niet gelukt.
Bruikbaarheid parkeervoorzieningen verbeteren
Hoewel NEN 2443 een goede basis biedt bij het ontwerpen van parkeervoorzieningen, merken wij dat er soms misverstanden ontstaan. Regelmatig vragen ontwerpers en bouwers hoe de norm moet worden geïnterpreteerd en daar is lang niet altijd een eenduidig antwoord op te geven. Soms simpelweg omdat de tekst van de norm en de toelichting niet exact genoeg zijn. Soms omdat de norm niet op een specifieke situatie kan worden betrokken. Soms ook omdat het toepassen van de norm niet meer passend is bij wat wij tegenwoordig ‘een goede garage’ vinden. Maar vaak ook omdat de normen tot onnodig veel ruimtebeslag leiden in hoogstedelijke gebieden waar we óók ruimte willen geven aan groen, speelplaatsen en waterberging.
Nieuwe inzichten kunnen naar ons idee misverstanden voorkomen en verbeteren de uiteindelijke bruikbaarheid van parkeervoorzieningen. Voor ons alle reden en noodzaak om actuele inzichten samen te brengen als aanvulling op de huidige norm voor parkeergarages en -terreinen.
Notitie actuele inzichten
Het opstellen van normen is een zorgvuldig proces dat tijd en geld kost. Omdat het alweer ruim 10 jaar geleden is dat de laatste NEN 2443 verscheen en een nieuwe norm nog achter de horizon ligt, hebben wij de notitie “Actuele inzichten NEN 2443” opgesteld. Deze notitie geeft antwoord op prangende vragen over NEN 2443 en bevat suggesties en verbeteringen. Ook lees je hierin de ervaringen van adviseurs binnen en buiten Spark.
Wij willen met deze notitie zeker geen definitief antwoord geven op ontwerpvragen, maar hooguit een start maken. In de notitie geven wij op onderdelen van NEN 2443 een aanvulling. Een goed voorbeeld hiervan is hoe om te gaan met bochten. Voor bochten wordt onderscheid gemaakt tussen bochten met verkeer in één richting en verkeer in beide richtingen. De eis dat verkeer in beide richtingen tegelijk de bocht moet kunnen maken geldt in openbare garages. De benodigde ruimte om aan deze eis te voldoen is substantieel. In gebouwde parkeer-voorzieningen vraagt dit om kostbare constructieve oplossingen. De eis is bedoeld om de doorstroming te waarborgen en daarvoor is het niet nodig dat alle bochten altijd in twee richtingen tegelijk bereden hoeven worden. Onze notitie bevat een aanvulling en een alternatieve benaderingswijze.
Download
Wil jij antwoord op vragen bij het ontwerp(en) van een parkeergarage? Of wil je deze notitie toevoegen aan een Programma van Eisen? Vanaf nu kan iedereen de notitie hier downloaden. De inhoud is vrij te gebruiken met bronvermelding. De notitie wordt regelmatig aangevuld en verbeterd. Ieders input daarvoor is welkom en kan aangeleverd worden via deze link.
Meer informatie:
> Bron: Spark Parkeren
Meer nieuws
Alkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet
Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen.
Lees meerBurgerinitiatief Den Haag referendum betaald parkeren
Er zijn genoeg handtekeningen opgehaald om een referendum te houden over het invoeren van betaald parkeren in Den Haag. De vraag is of inwoners wel of geen voorstander zijn van het uitbreiden van het betaald parkeren in meerdere wijken.
Lees meerBrandsturingen: de praktijk is weerbarstig
Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.
Lees meerUpdate ontwikkelingen D-GPK: app als eerste in Alphen
Alphen is de eerste gemeente in Nederland die de app Parkeren Plus in gebruik heeft genomen. Deze applicatie is een hulpmiddel voor mensen met een handicap om gemakkelijker op betaalde parkeerplaatsen te parkeren.
Lees meerStart berging 112 auto’s uit Q-Park parkeergarage naast St. Antonius Ziekenhuis
Vandaag start de bergingsoperatie van de volgende 112 auto’s in de Q-Park parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.
Lees meerOnderzoek Omroep Brabant: kwijtgescholden parkeerboetes per gemeente
In Breda zijn vorig jaar de meeste parkeerboetes uitgedeeld en terugbetaald. Ook in Eindhoven en Tilburg werd meer dan de helft van de parkeerboetes teruggetrokken nadat er bezwaar werd gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Brabant.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de lunchbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen