Naheffingsaanslag parkeerbelasting niet strijdig met Gemeentewet

Gepubliceerd op: 01 maart 2023

Hof Den Haag oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 lid 1 Wet RO).

 

X parkeert zijn auto op een parkeerplaats in de gemeente Delft, waar alleen kan worden geparkeerd met een vergunning of een dagvergunning die € 30 kost. X voldoet parkeerbelasting voor een andere zone tegen een tarief van € 3,20 per uur. Hij krijgt een naheffingsaanslag van € 30 vermeerderd met € 61 aan kosten. X betoogt dat de naheffingsaanslag in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, omdat de heffingsambtenaar een gehele dag parkeerbelasting heeft nageheven in plaats van één uur.

 

Hof Den Haag (V-N 2022/27.1.8) oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven. De naheffing is opgelegd naar het tarief van € 30 per 60 minuten, met een maximum van € 30 per 24 uur. Een dergelijk tarief van € 30 per dag of per dagdeel is geoorloofd, gelet op de vrijheid die gemeenten hebben bij het bepalen van hun parkeertarieven. Daarbij speelt mee dat de gemeente Delft met haar tariefstelling de bedoeling heeft parkeren door niet-bewoners (en hun bezoekers) in dit gebied te ontmoedigen. Het hof verwerpt verder X’ standpunt dat hier geen sprake is van parkeren. Het parkeren zonder (dag)vergunning is niet in strijd met een parkeerverbod. X had tegen betaling een (dag)vergunning kunnen aanschaffen, waarmee hij had kunnen parkeren. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 lid 1 Wet RO).

 

Meer informatie
>
Bron: Taxlive.nl
> Wetsartikelen: Gemeentewet 234, Gemeentewet 225

Tags

parkeerbelasting Gemeentewet naheffingsaanslag parkeertarieven

Meer nieuws

Onderzoek naar bewonersvoorkeuren rond parkeren in woongebieden

De toename van het autobezit en het vaker thuiswerken en online winkelen zorgen voor een veranderende parkeervraag in woonomgevingen

Lees meer

Ontwikkelingen voor het ESPA-keurmerk voor parkeergarages

De ESPA (European Standard Parking Award) is een onderscheiding die namens de EPA (European Parking Association) wordt verstrekt.

Lees meer

Inspirerende bijeenkomst Young Professionals met gemeente Leiden

Brainstorm over twee Leidse parkeervraagstukken

Lees meer

De Efteling en parkeren. Over de kleine lettertjes en Klein Duimpje

De uitspraak van de Raad van State over de uitbreidingsplannen van de Efteling. De parkeerregeling uit het bestemmingsplan struikelt namelijk over de kleine lettertjes van de afwijkingsregeling.

Lees meer

Expertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen

In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.

Lees meer

Gemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren

Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.

Lees meer
1 47 48 49 50 51 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief